پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
عجب شیر ما - نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: تاریخ مثنوی‌سرایی، ادبیات ترکی را با نام نظامی گنجوی پیوند زده‌ است‌.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجوی که عصر امروز در تالار معلم تبریز برگزار شد اظهار داشت: نظامی را بی‌شک باید در شمار شاعران برجسته شعر فارسی و از استادان مسلم این زبان دانست و به‌جرئت می‌توان گفت که نظامی در سرودن لحظه‌های شادکامی بی‌همتاست، زبانش شیرین، دارای واژگانی نرم و لطیف و گفتارش دلنشین است.

وی افزود: شاعر بزرگی که به اخلاق پایبند بود و هیچ گاه عریان و بی‌پرده سخن نگفته است، در پاکی اخلاق و تقوا نظیر حکیم نظامی را میان تمام شعرای عالم نمی‌توان پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: در تمام دیوان نظامی،لفظ رکیک و یک سخن زشت پیدا نمی‌شود و حتی یک بیت هجو از اول تا آخر زندگی بر زبان این شاعر بزرگ جاری نگشته است.

آل‌هاشم نظامی گنجوی را استاد مسلم در شعر غنایی و داستان‌های عاشقانه و ادب فارسی دانست و افزود: این شاعر برجسته در پایان قرن ششم هجری توانست شعر تنفیلی را در زبان فارسی به تکامل برساند و علاوه بر پنج گنج، دیوان قصاید و غزلیاتی نیز دارد و اغلب قصایدش را در وعظ و حکمت سروده است.

وی در ادامه گفت: حکیم نظامی گنجوی به‌غیر از شاعری و سخنوری در علوم عقلی به‌ویژه در فلسفه، منطق، ریاضیات و نجوم هم سرآمد بوده است و علاوه بر آن این شاعر حکیم در علوم نقلی نظیر قرآن، اخبار، فقه و احادیث تبحر و مهارت کامل داشته است.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اینکه اشعار نظامی گنجوی در توحید و استدلال بر یگانگی خداوند تأکید داشت، افزود: به‌طوری که در مثنوی‌های پنجگانه این شاعر بزرگ با استدلال‌ها و تعبیرات مختلف بر این موضوع تأکید شده و این موضوع سبب شهرت جهانی او شده است.

وی خاطرنشان کرد: مهارتی که نظامی در تنظیم و ترتیب منظومه‌های خود به‌کار برده، باعث شد که به‌زودی شاعران از آثار او تقلید کنند، حال آنکه تعداد کسانی که از آثار این شاعر برجسته تقلید کرده‌اند، بسیار است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خصوص مقام علمی حکیم نظامی گنجوی بیان کرد: مقام علمی این شاعر اندیشه‌ور در شرق و غرب زبانزد همگان است، به‌طوری که با مروری بر آثار نظامی گنجوی اهتمامش به کسب دانش‌های زمان مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: نظامی از سخن‌گویانی است که همانند فردوسی و سعدی توانست به ایجاد و تکمیل سبک و روشی خاص دست یابد، اگرچه داستان‌سرایی در زبان فارسی به‌وسیله نظامی شروع نشده اما تنها شاعری که تا پایان قرن ششم توانسته شعر تمثیلی را به حد اعلای تکامل برساند همین شاعر برجسته است.

امام جمعه تبریز با اشاره به علاقه شدید شاعران ترک به آثار حکیم نظامی گنجوی گفت: تاریخ مثنوی‌سرایی در ادبیات ترکی را با نام نظامی پیوند زده‌اند و حتی اغلب مثنوی‌های ترکی صدساله اخیر در پیروی، استقبال و ترجمه از خمسه نظامی سروده شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی یادآور شد: علاوه بر ترجمه لیلی و مجنون نظامی به زبان ترکی، در ادبیات ترکی، منظومه‌های تقلیدی بسیاری سروده شده‌اند که اغلب از لیلی و مجنون نظامی الهام گرفته‌اند.

آل‌هاشم تشبیهات و توضیحات نظامی را زیبا، هنرمندانه و بسیار خیال‌انگیز خواند و افزود: این شاعر برجسته ایران‌زمین در تصویر جزئیات طبیعت و حالات بسیار تواناست و انتخاب الفاظ و کلماتش بسیار مناسب است.

گفتنی است در پایان این همایش از دو جلد کتاب حاوی مجموعه مقالات برگزیده ارسالی به دبیرخانه کنگره بین‌المللی حکیم نظامی گنجوی توسط مسئولین ارشد استان رونمایی شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: