جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
عجب شیر ما - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به فعالیت یک هزار و 309 کانون فرهنگی و هنری در مساجد استان، گفت: 335 کانون فرهنگی ویژه بانوان است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، محمد محمدپور در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه تبریز با اشاره به وجود 5 هزار و 125 مسجد در استان گفت: امیدوارم به تعداد مساجد، کانون فرهنگی هنری داشته باشیم .
وی با اشاره به اینکه 25 سال از تصویب مصوبه شورای عالی فرهنگی منجر در خصوص تشکیل کانون‌های فرهنگی مساجد می گذرد، گفت: در زمان حاضر هر کدام از این کانون ها بیش از 100 نفر عضو اعم از نوجوان، جوان، دانشمند و نخبه دارند که با امکانات مردمی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند.
محمدپور ادامه داد: کانون‌های مساجد در ابعاد مختلف آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و بحران‌ها وارد عمل شده و گاهی به صورت تخصصی فعالیت می کنند.
وی با اشاره به اینکه 750 کانون فرهنگی در مساجد روستاهای استان فعال است، گفت: با توجه به اینکه یک وجه مهم توسعه فرهنگی جامعه دسترسی آحاد مردم از دوردست‌ترین نقطه به خدمات فرهنگی است، از این رو کانون‌های فرهنگی روستایی این هدف را دنبال می کنند.
وی خاطرنشان کرد: در یک‌هزار و 571 مسجد طرح تلاوت نور اجرا شده که یک برنامه دورهمی و محفل قرآنی است و در این محفل ها، قرائت قرآن با تفسیر و تدبر همراه است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: کانون‌های فرهنگی مساجد با تمسک به بیانات و فرمایشات امام راحل(ره) و رهبر فرزانه انقلاب درصدد تقویت آگاهی های دینی و فرهنگی جوانان هستند و باید جایگاه کانون‌ها بیش از پیش تقویت شود.
وی با اشاره به جایگاه مساجد از منظر اسلام گفت: تمام ادیان الهی و حتی مکاتب تنها جایی که می‌توانند به رسالت خود عمل کرده و استمرار بخشند، مراکز عبادی و پایگاه عبادی‌ است تا از این طریق اهداف عالی خود را دنبال کنند.
محمدپور خاطرنشان کرد: مساجد بعد از استقرار اسلام پایگاه توده عظیم مردم شد که شاهد نقش این پایگاه عظیم در همه برهه‌های زمانی بودیم.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم 28 بار نام مسجد آورده شده است، گفت: مردم در مساجد احساس امنیت می‌کنند و حتی ما در دوره صدر اسلام شاهد هدایت مردم از طریق مساجد بودیم به طوریکه در دوران امیرالمومنین(ع) مساجد مرکز قضاوت بوده و حکم صادر می‌شد.
محمدپور با تاکید به اینکه ساختمان و نمای مسجد مدنظر اسلام نبوده بلکه مسجد به عنوان موجود زنده اثرگذار است، گفت: مساجد یک قالب و روح در کنار بعد کاربری دارند زیرا که اگر در کنار منبر، نما و مناره مساجد، روح جاری و ساری نباشد، نمی‌تواند موثر واقع شود.
وی افزود: مسجد مکان صرف عبادی نیست بلکه می‌تواند کارکرد اجتماعی داشته باشد و حتی می‌تواند اثرگذار در تحولات سیاسی باشد.
محمدپور اظهارکرد: امام راحل(ره) در مقاطع مختلف انقلاب و جایگاه مساجدسخنان گرانبهایی در زمینه مساجد داشته‌اند که بسیار قابل توجه است و حتی فرموده‌اند دشمنان از مسجد می‌ترسند و دانشگاهیان باید در مساجد حضور داشته و چراغ مساجد را روشن نگه دارند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآوری کرد: مساجد در هشت سال دفاع مقدس مرکز تفکر و اعزام و پشتیبانی بود و تنها مساجد بودند که گره از کار مردم می‌گشودند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: