پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۲۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
عجب شیر ما - قائم مقام و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 23 درصد اشتغال استان آذربایجان شرقی در بخش کشاورزی بوده درحالیکه تنها 5 درصد سرمایه گذاری اقتصادی استان در این بخش است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا اکبر فتحی اظهارکرد: اشتغال در بخش کشاورزی آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری است.
وی افزود: برای افزایش اشتغال در بخش کشاورزی باید اشتغال را به سمت خدمات پیشین و پسین تولید سوق دهیم یعنی تولید و تامین نهاده های کشاورزی و بازرگانی محصولات کشاورزی تا رسیدن محصول به سر سفره های مصرف کنندگان جزو حوزه هایی است که می تواند اشتغال قابل توجهی ایجاد کند.
فتحی ادامه داد: در راستای توسعه اشتغال در بخش کشاورزی، مشاورین فنی در بخش کشاورزی در بخش خصوصی خدمات ارائه می دهند و لازم است به دلیل گستردگی فعالیت های کشاورزی علاوه بر توان کارشناسی بخش دولتی، از کارشناسان بخش خصوصی نیز خرید خدمت صورت گیرد.
وی از فعالیت بیش از 500 کارشناسان پهنه در روستاهای آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: اگر کشاورزی نیاز به مشاوره داشته باشد به کارشناسان پهنه مراجعه و خدمات دریافت می کند.
فتحی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان شرقی به کشور روسیه با سخت ترین شرایط قرنطینه ای، محصولات کشاورزی صادر می‌کند، گفت: با توجه به اینکه بیش از 40 درصد کشاورزان استان افرادی با تحصیلات پایین هستند ولی با این حال محصولاتی تولید می کنند که به سایر کشورها صادر می‌شود و این موضوع حاصل کار مشترک کشاورزان و تولید کنندگان زحمتکش و کارشناسان کشاورزی در عرصه های تولیدی است.
بر اساس سرشماری کشاورزی سال 1393 تعداد بهره برداران بخش کشاورزی استان 234 هزار و 715 بهره بردار است که سهم این تعداد بهره بردار استان از کل بهره برداری کشور(4 میلیون و 15 هزار و 917 بهره بردار) 5.8 درصد است.
این بخش در کنار سهم 23 درصدی در اشتغال، سهم 12 درصدی در صادرات غیرنفتی و 15 درصدی در ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: