جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
عجب شیر ما - نایب رئیس مجلس گفت: اگر مسیر درستی در جذب گردشگر سلامت طی شود، قطعاً آذربایجان‌شرقی چنین ظرفیتی در جذب گردشگر سلامت را خواهد داشت ولی با روند فعلی که بازار مغشوشی دارد،فرصت‌های لازم از بین خواهد رفت.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس،گردشگری سلامت از شاخه‌های جذاب صنعت توریسم است که در صورت هدف‌گذاری اصولی و زیرساخت‌های مناسب می‌تواند به عنوان یکی از سرفصل‌های مهم در تولید ثروت و اشتغال نقش‌آفرینی کند که با توجه به شروع رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ تبریز مغفول مانده است.

در این راستا گفت‌وگویی با مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شده که در ادامه ارائه می‌شود.

*اقتصاد بهداشت و درمان یک نوع بنگاه است

آیا تبریز ظرفیت  لازم برای جذب گردشگر سلامت را دارد؟

اگر مسیر درستی در جذب گردشگر سلامت در استان طی شود، قطعاً استان آذربایجان‌شرقی چنین ظرفیتی در جذب گردشگر سلامت را خواهد داشت ولی با روند فعلی که بازار مغشوشی دارد، ادامه یابد و از فرصت‌ها بهره‌مند نشویم، این فرصت از بین خواهد رفت.

بازار بهداشت و درمان در هر جایی مشتری دارد و ارائه‌کننده، آن را با نگاه بازار می‌بیند، بارها در این زمینه به بنده انتقادهایی شده است و به مطب پزشکان دکان گفته می‌شود، در حالی که از منظر اقتصادی هر جا عرضه و تقاضا در آن مشاهده می‌شود،کار اقتصادی است و در امر بهداشت و درمان نیز عرضه و تقاضا وجود دارد که نوعی کار اقتصادی است، یعنی کالای بهداشتی و درمانی عرضه می‌شود و خریدار آن کالا هم وجود دارد پس بیراه نمی‌گوییم.

اقتصاد بهداشت و درمان یک نوع بنگاه است که یک طرف ارائه خدمت داده و طرف دیگر خدمات را  می‌گیرد و اگر ارائه‌کننده خدمات بتواند خدمات درستی داشته و کیفیت و قیمت متناسب با استاندارد ارائه کند، می‌توان در یک منطقه بیماران را  جذب کرده و توریست سلامت راه انداخت.

 چند سال پیش در کشور خارجی دوره مدیریتی گذراندم و در عین حال از یک بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی هم بازدید کردم که در آن از همه مناطق بیمار وجود داشت و برای راحتی مراجعه‌کنندگان به ۶ زبان مختلف به صورت شبانه‌روزی خدمات عرضه می‌شد و هیچ‌کدام از بیماران مشکل اخذ خدمات و چگونگی دریافت آن را نداشتند.

*در ایران بیمارستانی که بتواند نیازهای بیمار را برطرف کند، وجود ندارد/ بیمار نباید احساس غربت کند

در خصوص نحوه خدمات توضیحاتی بدهید که آیا قابل مقایسه هست؟

متاسفانه در ایران بیمارستانی که بتواند نیازهای بیمار را برطرف کند، وجود ندارد برای مثال اگر کسی از کردستان به تبریز جهت درمان بیاید، نمی‌داند چه کار کند، کجا برود و چگونه خدمات درمانی و بهداشتی دریافت کند و این امر در زمینه جذب توریست سلامت از خارج سخت‌تر خواهد بود.

بیمار نباید احساس غربت کند، به همین دلیل باید در ارتباطات، ارائه خدمات و هزینه خدمت به صورت مشخص و مطابق با استانداردها پیش رفت که در نتیجه آن می‌توان جذب گردشگر سلامت داشت.

کیفیت، قیمت مناسب و نوع برخورد با مراجعه‌کننده باید مشتری‌پسند باشد تا بتوان مشتری را به سمت خود جذب کرد در حالیکه اگر برخورد با مشتری نامناسب باشد، پس از یکی دوبار مراجعه، نه تنها خود آن فرد مراجعه نمی‌کند بلکه مانع از مراجعه دیگران نیز می‌شود.

اگر بخواهیم توریست سلامت جذب کنیم، باید دانشگاه علوم پزشکی محل مراجعه را برای توریست‌ها جدا‌کرده و نوع خدمت را بر حسب نیاز آماده کند همچنین نظارت دقیق روی کیفیت و قیمت داشته باشد تا بتوان از این طریق بستر جذب توریست سلامت را فراهم کرد، با وضع موجود اگر توریست بیاید احتمالاً اعتبار خدمات بهداشت و درمانی زیرسوال می‌رود.

زمانی تبریز میزبان توریست‌هایی از کشور جمهوری آذربایجان بود که به دلایلی این فرصت از دست رفت به نظرتان دوباره می‌توان این موضوع را احیا کرد؟

بله زمانی از کشورهای دیگر مخصوصاً جمهوری آذربایجان برای درمان به تبریز می‌آمدند و درمان برای آذربایجانی‌ها در تبریز یک آرزو بود، البته الان نیز برایشان آرزوست که بتوانند خدمات بهداشتی و درمانی را از تبریز بگیرند.

سال‌های گذشته تعداد کثیری برای درمان به تبریز مراجعه می‌کردند و امروز این فرصت از دست رفته است، باید، کاری کنیم این آرزو واقعا آرزو شود و توریست‌ها از ته دل و با رضایت کامل به شهر تبریز سفر کنند نه اینکه بعد از یک مراجعه بگویند تبریز شهر سابق نیست.

 تبریز ۲۰۱۸ فرصت بزرگی برای بازگشت توریست سلامت به شهر است و ما باید خود را برای جذب توریست سلامت آماده کنیم البته این موضوع بیشتر به رفتارها بستگی دارد و اصلاً ربطی به نوسازی و ساختمان‌سازی  یا پروژه‌های میلیاردی و تجهیز ندارد، اگر رفتار اصلاح نشود، بهترین ساختمان را هم داشته باشیم، همه را از خود خواهیم راند ولی اگر رفتار اصلاح شود، جذب توریست را به همراه خود خواهد آورد.

 

نباید گردشگر این حس را داشته باشد که منتظر خالی کردن جیب آنان هستیم

راه‌حل اصلی برای احیای گردشگر سلامت در تبریز چیست؟

ابتدا باید حمایت‌های لازم را از توریست‌ داشت، قیمت‌های استاندارد عرضه کرد، صداقت کلام داشت و سعی کرد به گردشگر کمک شود تا آنها احساس غربت نکرده و همانند شهر و کشور خودشان در شهرمان راحت باشند.

نباید گردشگر این حس را داشته باشد که ما منتظر خالی کردن جیب آنان بوده و در فکر کلاهبرداری از آنها هستیم، آنها باید احساس آرامش از میزبانی داشته و خدماتی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب دریافت کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: