جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
رییس پلیس فتا استان خبر داد
عجب شیر ما - رییس پلیس فتا آذربایجان شرقی با بیان‌ این‌که شاهد کاهش یک درصدی جرایم سایبری در استان هستیم، اضافه کرد: در حالی که تمامی استان‌ها با افزایش جرایم سایبری روبه‌رو هستند، اما استان ما شاهد کاهش یک درصدی در این حوزه است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، سرهنگ محسن محمودی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان با ارائه‌ی گزارشی از فعالیت‌های پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، یادآور شد: با تدابیر سازنده فرمانده انتظامی استان، دوران بسیار خوبی را سپری می‌کنیم و با اقتدار کامل با جرایم برخوردهای لازم را اعمال می‌کنیم. در نتیجه‌ی این تدابیر میزان برخی از آمارها را نیز نسبت به گذشته تغییر داده است.
 
وی بیان کرد: آذربایجان شرقی جزو سه استان برتر در حوزه جرایم سایبری بود، در حالی که اکنون به جایگاه استان‌های پنجم و ششم نزدیک می‌شویم.
 
وی کاهش در جرایم سایبری استان را درنتیجه‌ی اقدامات هوشمندانه اصحاب رسانه، برنامه‌های پیشگیرانه‌ی صدا و سیمای استان، همکاری صمیمانه شهرداری تبریز در راستای ارائه‌ی آموزش برنامه‌های آموزشی برای شهروندان، همکاری آموزش و پرورش جهت آگاه‌سازی دانش‌آموزان و والدین، همکاری دستگاه‌ها و مقام‌های قضایی در ارائه‌ی آموزش‌های سایبری و قوانین مربوط به آن دانست.
 
محمودی یادآور شد: تدابیر فرمانده انتظامی استان مبنی بر توسعه اقدامات پیشگیرانه توسعه‌محور و به تعامل درآوردن تمامی نهادها، حضور امام جمعه تبریز در پلیس فتا و مشاهده فعالیت‌ها و مدیریت‌های این مجموعه و همچنین مردمی بودن پلیس فتا استان نیز در راستای کاهش جرایم بسیار موثر بوده است.
 
وی با بیان این‌که تلاش ما در راستای ارائه‌ی خدمت‌رسانی کامل به مردم و کسب رضایت مردم است، یادآور شد: تلاش ما این است که مردم به حق خود برسند و ما این کلام را در عمل اثبات کردیم.
 
وی با بیان این‌که استاندارد رسیدگی به پرونده‌های قضایی در کشور ۳۷ روز بود که به ۳۳ روز رسیده است، افزود: در آذربایجان شرقی رکورد رسیدگی به پرونده‌های قضایی زده شد و در استان ما بین ۱۰ الی ۱۲ روز پرونده‌های قضایی را مختومه می‌کند.
 
رئیس پلیس فتا استان با بیان‌ این‌که آذربایجان شرقی با 102.11 درصد افزایش در کشفیات پرونده، مقام اول را در حوزه‌ی کشف در میان پنج استان دارای بیشترین پرونده سایبری دارد، گفت: در تلاش هستیم تا در حوزه جرایم، زنان و کودکان بیشتر در معرض آموزش‌های سایبری قرار گیرند، چرا که آمار وقوع جرایم در میان زنان و کودکان در حال افزایش است.
 
وی با بیان این‌که انتقاد، عامل توسعه است، یادآور شد: پلیس فتا، خبرنگاران را افسران جنگ نرم و همکاران خود در عرصه جنگ نرم می‌داند و همواره آماده درسافت پیشنهادت و انتقادات است.
 
وی با اشاره به پنج جرم سایبری که در استان بیشتر به وقوع می‌پیوندد، گفت: هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیشترین جرایم استان را شامل شده و سپس برداشت اینترنتی غیرمجاز، مزاحمت اینترنتی، کلاهبرداری رایانه‌ای و همچنین تهدید و اخاذی از جمله جرایمی است که بیشتر در استان اتفاق می‌افتد.
 
محمودی با بیان این‌که تاکنون در استان شاهد جرایم رسانه‌ای نبوده‌ایم، افزود: در این راستا تاکنون گزارش قابل پردازشی تاکنون نداشته‌ایم و خوشبختانه مشکلی در این زمینه در استان نداریم.
 
وی با اشاره به فعال بودن دایره‌ی مشاوره در پلیس فتای استان، خاطرنشان کرد: باید در راستای کنترل جرایم در استان و به ویژه نشر اکاذیب و هتک حیثیت همگرایی داشته باشیم.
 
وی با اشاره به تحول در جرایم سایبری استان نیز گفت: شاهد افزایش تدریجی جرایم مالی(فیشینگ، فارمینگ و اسمیشینگ) هستیم، از این‌رو باید آگاهی های لازم در این راستا به شهروندان داده شود، "فیشینگ، فارمینگ و اسمیشینگ" یک سری جرایم مالی هستیم که درنتیجه‌ی عدم رعایت پروتکل‌های اقتصادی و از طریق پیامک‌های مشکوک، ترغیب مردم برای کشاندن به کنار دستگاه ای.‌تی.‌ام و خالی کردن حساب آن‌ها و... اقدام می‌کنند.
 
رییس پلیس فتا استان تاکید کرد: باید "قدرت نه گفتن" را در فضای مجازی بیشتر ترویج کنیم، باید اطلاع‌رسانی کنیم که قرار نیست به هر پیامکی واکنش نشان دهیم! در تلاش برای آموزش "مکث سه ثانیه‌ای" در فضای مجازی هستیم تا بیشتر در مورد تصمیمات خود فکر کنند.
 
وی با بیان این‌که شماره تماس ۲۱۸۸۸۵۶ در خدمت شهروندان است تا مراتب را به پلیس فتا استان اطلاع داده و حتی مشاوره دریافت کنند، افزود: مرکز فوریت‌های پلیس فتا نیز به نشانی www.cyberpolice.irدر راستای ارائه خدمات مشاوره و همچنین دریافت اطلاعات و موارد، در خدمت شهروندان است.
 
وی با اشاره به اهمیت دریافت مشاوره در رابطه با فضای سایبری از پلیس فتا استان، خاطرنشان کرد: طی چند ماه گذشته افزایش ۱۰۰ درصدی در امر اطلاع‌رسانی داشته و شاهد۲۰ درصد افرایش کلاس‌های برون سازمانی نسبت به مشابه سال قبل بوده‌ایم.
 
محمودی یادآور شد: در تهیه محتوای آموزشی نیز به طور ۱۰۰ درصدی فعال بوده و همچنین در مصاحبه‌های رادیویی و تلوزیونی جهت اطلاع‌رسانی و آگاهی‌دهی نیز افزایش چشمگیر داشته‌ایم.
 
وی با بیان این‌که در حوزه جرایم کودکان و زنان رویکرد مشاوره‌ای داشته‌ایم، بیان کرد: روزانه حداقل ۱۰ نفر طی تماس تلفنی در زمینه کلاهبردی‌های اینترنتی در استان مشاوره دریافت کرده و روزانه حداقل دو نفر اسیر سودجویان فضای مجازی می‌شوند.
 
وی با اشاره به تبلیغ مصرف گل در فضای مجازی، خاطرنشان کرد: تبلیغ مواد مخدرهای جدید، تشویق کودکان و نوجوانان به مصرف مواد مخدر و به ویژه قلیان‌های جیبی در فضای مجازی فضا را برای کودکان و نوجوانان ناامن می‌کند، از این‌رو والدین باید در این راستا کنترل و توجه داشته باشند.
 
رییس پلیس فتا استان با بیان این‌که توصیه می‌کنیم که شهروندان از آنتی ویروس‌های لایسنس‌دار، فابروال‌های نرم‌افزاری استفاده کرده و از داده‌های شخصی محافظت کنند، تاکید کرد: شهروندان برای استفاده از آنتی‌ویروس‌های مناسب می‌توانند از مشاوران و متخصصان فضای مجازی مشاوره دریافت کنند.
 
وی با تاکید بر جلوگیری از نشر اکاذیب، خاطرنشان کرد: شهروندان محترم در این راستا دقت کرده و هر خبری را باور نکنند و صرفا اخبار را از خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر استان پیگیر باشند.
 
وی با بیان این‌که والدین، تهدیدات فضای مجازی را تحت کنترل قرار دهند، خاطرنشان کرد: گوشه‌گیری در منزل، حضور طولانی مدت و تا نیمه‌های شب در فضای مجازی، از جمله علایمی است که آسیب‌های جدی فضای سایبری را می‌نمایاند، از این‌رو والدین در مواجهه با چنین مواردی تدابیر لازم را اعمال کنند تا فرزندانشان به دام افراد سودجو نیافتد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: