سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی خبرداد
به گزارش روزنامه عجب شیر به نقل از فارس، مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ۷۲۶ نفر زن کارآفرین و صنعت‌گر در استان که نامشان در بانک اطلاعاتی قرار دارد، گفت: ۲۴ واحد صنعتی در استان وجود دارد که توسط زنان اداره می‌شوند و البته در موضوع صنعت تفکیک جنسیتی وجود ندارد و هر مشکلی که برای آقایان وجود داشته برای زنان نیز وجود دارد.
پروین اشراقی در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح عملکرد حوزه بانوان در استانداری اظهار کرد: دفتر امور بانوان در راستای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی پایه‌گذاری شده و اصلاً یک دستگاه اجرایی نیست بلکه امور مربوط به زنان را در دستگاه‌ها رصد می‌کند.

وی با اشاره به اسناد ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی  برنامه ششم توسعه بیان داشت:  توانستیم از حالت مناسبتی و همایشی خارج شویم.

مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به برنامه‌ریزی و توجه به مواد ۱۰۱ و ۸۶  برنامه توسعه ششم که در آن توجه خاصی به حوزه زنان شده است،گفت: در ماده ۱۰۱ برنامه ششم تمام سیاست‌ها در راستای زنان و تحکیم بنیاد خانواده رصد می‌شود.

اشراقی با تاکید به اینکه در راستای ماده ۱۰۱ به محض شروع خدمت به صورت برنامه‌ای وارد عمل شدیم تا وضعیت زنان استان مشخص شود و ببینیم در چهار ساله آینده کجا قرار خواهیم گرفت،گفت: در این زمینه اقدام به تهیه سند توسعه زنان و خانواده استان‌ها کرده‌ایم که خوشبختانه در هفته گذشته با نشستی که با خانم ابتکار داشتیم، تفاهم‌نامه‌ای برای تایید استاندار آذربایجان‌شرقی ارائه شد تا در روزهای آتی به مرحله اجرایی درآید.

وی اذعان داشت: در راستای سند توسعه زنان و خانواده، کارگروهی متشکل از تمام دستگاه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در نظر گرفته شده و ما نیز عملکرد آنها را رصد خواهیم کرد.

تهیه اطلس زنان/ برپایی جشنواره مد و لباس اقوام به‌صورت بین‌المللی در تبریز 

مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی متذکر شد: همانطور که باید وضعیت زنان را در استان بدانیم، از این رو تهیه اطلس زنان و خانواده استان در نظر گرفته شده که  با استفاده از مشاوران در سطح شهرستان، وضعیت اقتصادی و سلامتی همچنین شرایط سیاسی و کارآفرینی آنها را شناسی می‌کنیم تا در بانک اطلاعاتی و پرتال جایگزین شود و با این رویکرد سیاست‌گذاری پیش خواهیم رفت.

وی ابراز کرد: اطلس زنان سیستمی است که هر سال با توجه به آمارهای جدید به‌روز خواهد شد.

اشراقی با اشاره به برنامه‌های حوزه زنان در  تبریز ۲۰۱۸ بیان داشت: در این خصوص نشستی با معاونت زنان در رابطه با برنامه بین‌المللی انجام شده و در همین راستا از بخش‌های خصوصی ایده خواسته شده است که در صورت تحقق، جشنواره مد و لباس اقوام در سطح بین‌المللی برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: دوره‌های آموزشی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد شده که دو طرح تاب‌آوری اجتماعی را در این خصوص اجرا کرده‌ایم که در مرحله  اول ۱۹۵ کارگروه آموزشی با حضور 7 هزار و۵۸۷ بالغ بر 3 هزار و 312 ساعت در در تبریز و شهرستان‌ها برگزار شد و در فاز دوم بالغ بر7 هزار و 500 نفر در ۳۰ هزار ساعت اجرا شد و به تبع آن تفاهم‌نامه فاز سوم تاب‌آوری اجتماعی نهایی شد. 

مدیرکل امور زنان خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی کارآفرینی را ارائه داده‌ایم تا با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مرتبط با کارآفرینی، طرح اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه شورای توسعه و تعاون بانوان کارآفرین راه‌اندازی شده و در راستای این نشست‌ها، اولین خوشه صنعتی استان را راه‌اندازی کردیم، افزود: این موضوع در فاز مطالعاتی است زیرا می‌خواهیم وقتی ظرفیتی در استان داریم که زنان  می‌توانند وارد شوند، آن را به صورت خوشه‌ای مطرح کنیم.

اشراقی ادامه داد: برنامه شبکه نانو برای دختران فارغ‌التحصیل با توجه به ظرفیت اساتید را در نظر گرفته‌ایم که با لینک در مرکز فناوری بتوانند در آتیه برای زمان فارغ التحصیلی آنان اشتغال ایجاد شود و تجاری‌سازی صورت گیرد.

وی متذکر شد: برای رفع موانع تولید و تسهیل در تولیدات که سد راه زنان بود در دفتر امور زنان به‌صورت موردی پیگیری‌هایی صورت گرفته تا موانع رفع شود.

اشراقی برگزاری دوره توانمندسازی مدیران زن را مورد اشاره قرار داد و گفت: در جلسه کارگروه بانوان پیگیر فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی در خصوص زنان هستیم.

مدیرکل امور زنان استانداری آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به بازدید و رصد فعالیت‌ بیمارستان‌های تبریز بیان کرد: پیگیر مشکلات هستیم تا در صورت مشاهده هرگونه مشکل وارد عمل شویم.

وی ابراز کرد: اخیرا بازدیدی از کمپ «اطهران» مراغه و «باغ فرشته» داشتیم همچنین پیگیر «شیلتر» بانوان هستیم که به تبع آن تهیه وسایل بهداشتی و ورزشی برای کمپ «باغ فرشته» و یا آسفالت کردن مسیر ورودی از جمله اقدامات بوده است.

اشراقی خاطرنشان کرد: قول باغ بانوان را از شهرداری تبریز گرفتیم تا در شهر تبریز باغی در شأن و منزلت زنان راه‌اندازی شود.

وی افزود: در کنار پنجمین جشنواره ربع رشیدی، اولین جشنواره زنان فناور برگزار شد و از چند زن فناور نیز تجلیل به‌عمل آمد. 

مدیرکل امور زنان در استاندری آذربایجان‌شرقی با اشاره به بازدید بند زنان زندان تبریز گفت: در این راستا مشکلات زنان مورد بررسی قرار گرفته و توانمندسازی آنها بررسی شد.

وی تصریح کرد: یادواره ۲۶۷ زن شهیده استان برای اولین بار در سطح استان برگزار شد و البته نشست تخصصی زنان فعال در حوزه‌های مختلف با حضور استاندار برگزار شده است.

اشراقی با بیان اینکه طرح‌های خوداشتغالی با صندوق توسعه کارآفرینی امید امضاء تفاهم‌نامه داشتیم، یادآور شد: طرح اشتعال خانگی، فراگیر و روستایی را داریم و سعی خواهیم کرد دوره‌های آموزشی تاب‌آوری به جد پیگیر شود و مناطقی با آسیب‌های اجتماعی را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال اقتصاد مقاومتی قرار داریم و اگر اشتغال حل نشود، آسیب‌های اجتماعی به دنبال خود خواهد داشت، تصریح کرد: اشتغال جزو اولویت‌های اصلی ما بوده، از این رو اطلس زنان شامل این موضوع خواهد بود. 

تدوین لایحه خشونت علیه زنان در معاونت ریاست جمهوری 

مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: لایحه خشونت علیه زنان در معاونت ریاست جمهوری تدوین شده که به مجلس ارائه خواهد شد تا به‌صورت اجرایی در آید. 

وی اذعان داشت: اولین خانه امن در تبریز راه‌اندازی شده است و تمام امکانات فراهم آمده که زنان می‌توانند به مدت ۶ ماه در آنجا استقرار یابند. 

اشراقی با اشاره به ازدواج دختران با سن کم بیان کرد: آسیب‌های کودک همسری مورد بررسی قرار گرفته و از چند NGO(سازمان مردم‌نهاد) در خصوص آسیب‌شناسی کمک گرفته شده است و با بررسی انجام گرفته، مسائل خانوادگی و سنتی عامل اصلی ازدواج‌های زودهنگام بوده است. 

وی اضافه کرد: از آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها خواستیم در این راستا فرهنگ‌سازی کنند تا کودکان ابتدا کودکی کنند و سپس آماده یک زندگی دیگر شوند. 

۷۲۶ زن کارآفرین در استان/ وجود ۲۴ واحد صنعتی با مدیریت زنان در استان 

مدیرکل امور بانوان استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ۷۲۶ نفر زن کارآفرین و صنعت‌گر زن استان که نامشان در بانک اطلاعاتی قرار دارد، گفت: ۲۴ واحد صنعتی در استان وجود دارد که توسط زنان اداره می‌شود و البته در موضوع صنعت تفکیک جنسیتی وجود ندارد و هر مشکلی که برای آقایان وجود داشته، برای زنان نیز وجود دارد. 

2 درصد زندانیان استان را زنان تشکیل می‌دهند/ برنامه جریمه زنان زندانی خارج از فضای زندان 

وی در رابطه با میزان زنان زندانی استان تصریح کرد: فقط دو درصد زندانیان استان را زنان تشکیل داده‌اند که بسیار از آمار کشوری پایین بوده و با تبادل نظر و تعامل با دستگاه‌ها و پای کار آمدن خیران‌ تلاش می‌کنیم این زنان را توانمند سازیم تا بعد از ترخیص از زندان بتوانند درآمدی داشته باشند. 

اشراقی ادامه داد: البته برنامه این را داریم که زنان مجرم در برخی شرایط تنبیهات خود را خارج از زندان بگذرانند و جریمه شوند. 

سن معتادان زن کاهش یافته است 

وی با اشاره به اینکه اعتیاد در بین زنان استان بسیار کمتر از مردان است و اصلا آمار چشمگیری نیست، گفت: تنها موضوع مهم در این رابطه سن کم در بین معتادان زن است که از آموزش و پرورش خواسته‌ایم در این راستا ما را همراهی کنند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: