پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷
فرماندار مرند:
عجب شیر ما - فرماندار شهرستان مرند گفت: طرح عظیم خط انتقال آب از رودخانه ارس به سمت مرند و دریاچه ارومیه آغاز شد.

به گزارش عجب شیر ما: تقی کرمی در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: خط انتقال آب از رودخانه ارس به مرند از چند روز گذشته آغاز شده و تا پایان سال 1396 در سه فاز اجرا خواهد شد که فاز اول آن به طول 18 کیلومتر با اعتبار 1030 میلیارد ریال به پیمانکار واگذار شده است.

وی افزود: این فاز اکنون در حال اجرا است و لوله‌هایی به قطر 2 متر در حال تخلیه می‌باشد که تا امروز بیش از 1600 متر لوله به محل پروژه منتقل شده است.

فرماندار مرند، با اشاره به اینکه در مراحل بعدی، دو فاز 8 و 5 کیلومتری وجود دارد که با اتمام این مسیرها آب روخانه ارس وارد دشت هرزندات شهرستان مرند خواهد شد، تصریح کرد: این نوید خوش‌آیندی برای کشاورزان منطقه و مردم شهر مرند و رفع دغدغه مشکل آب شرب است.

کرمی با اشاره به اینکه پس از پمپاژ آب به دشت هرزندات مرند، در ادامه شرکت آب منطقه‌ای مأموریت لوله گذاری و انتقال آب به سمت شهر مرند را برعهده دارد ، خاطر نشان کرد: تدابیر لازم جهت اجرای این پروژه همزمان با فازهایی قبلی اتخاذ شده است به طوری که در این مسیر انتقال به‌صورت ثقلی بوده و نیازی به پمپاژ هم نخواهد بود.

وی در مورد انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه نیز گفت: سابق مقرر بود که سه طرح در مسیرهای جداگانه اجرا شود که شامل انتقال آب ارس به دشت هرزندات شهرستان مرند، انتقال آب ارس به  شهر مرند و انتقال آب این رودخانه به حوضه آبریز دریاچه ارومیه بود اما اینک این سه طرح تا دشت هرزندات مرند ادغام  شدند.

نماینده عالی دولت در شهرستان مرند افزود: در این طرح آب مازاد بر کشاورزی و شرب شهرستان مرند به سمت دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد و تا بخشی از آن برای آب شرب تبریز نیز استفاده شود.

وی گفت: برآورد هزینه کل این پروژه حدود یازده هزار میلیارد ریال است که البته احداث سد در مسیر این انتقال نیز در نظر گرفته شده است که هم اینک محل مورد نظر در حال مطالعه است تا آب مازاد در فصول سرد سال را در خود ذخیره کند.

کرمی خاطر نشان کرد: این پروژه عظیم به انرژی برق زیادی نیاز دارد که چندین پست انتقال برق در همین راستا در نظر گرفته شده است که هزینه انشعاب و خط انتقال برق لازم حدود 850 میلیارد ریال می‌باشد.

فرماندار مرند یکی از مشکلات شهرستان مرند در بخش صنعت را نبود انرژی و آب لازم عنوان کرد و افزود: با اجرای این طرح این مشکلات رفع شده و زمینه سرمایه گذاری در بخش صنعت فراهم می‌شود.

وی پیرامون نیمه کاره ماندن طرح‌های قبلی این انتقال آب نیز گفت: این طرح‌هایی که تاکنون برای این منظور انجام شده بود بدون مطالعه تخصصی بوده است و لذا برای اینکه بتوانند به افکار عمومی و مطالبات مردم پاسخ بدهند در بخشی از مسیر یک سری لوله‌گذاری هایی انجام داده بودند که عملاً کارایی ندارند.

فرماندار مرند ادامه داد: در لوله گذاری سابق فقط آب زراعی در نظر گرفته شده بود ولی اینک آب شرب مرند و آب انتقالی به دریاچه ارومیه نیز در نظر گرفته شده است و البته مسیر انتقال نیز اغلب تغییر کرده است.

برچسب ها: مرند ، فرماندار ، نقی کزمی
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: