جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲
استاندار آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان‌شرقی بابیان اینکه گاهی تصمیمات عجیبی گرفته می‌شود، گفت: 15 میلیارد تومان به بلبرینگ داده‌ شده اما اگر این مبلغ را به یک تولیدکننده دیگری می‌دادند می‌توانست علاوه بر کارگران بلبرینگ‌سازی، برای یک‌هزار نفر شغل ایجاد کند، گاهی نمی‌دانیم پول را چگونه خرج کنیم.

به گزارش عجب شیر به نقل از فارس، مجید خدابخش در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی و تجارت خارجی ستاد اقتصاد مقاومتی، با قدردانی از پروژه‌های انجام‌شده در گمرک استان در راستای تسهیل ارائه خدمات اظهار داشت:اقدامات انجام شد نشان‌دهنده این بوده که بروکراسی تحت‌الشعاع تکنوکراسی قرار گرفته است، در مسائلی که ذهنیت  تکنوکراسی باشد مشکلات بروکراسی را هم می‌توان حل کرد.

وی افزود: هرچند گمرک از سازمان‌های قدیمی بوده و تقریباً تغییرات در آن بسیار سخت بوده اما این مسائل نشان می‌دهد که سازمانی منعطف شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: 90 درصد کار گمرک باید در صادرات صرف شده و تنها 10 درصد به دنبال واردات باشد، البته کم شدن  واردات در بخش‌هایی همچون واردات مواد اولیه خوشحال‌کننده نیست.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه‌های دیگر هم باید از نگرش‌های ایجادشده در گمرک استفاده کنند در این صورت می‌توانند مشکلات سیستم اداری را در راستای خدمات‌دهی اصلاح کنند.

خدابخش با اشاره به واردات ماشین‌آلات به میزان 400 میلیارد تومان ادامه داد: این موضوع خبر خوشی بوده و به این معنی است که در ماه‌های آینده شاهد افزایش تولید و اشتغال خواهیم بود.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت تکنیک و تکنولوژی می‌رود، ادامه داد: زمانی که گمرک در ایران تشکیل شد نوعاً بر پایه واردات بود و اینکه امروز روحیه گمرک 180 درجه یافته و بر روی صادرات متمرکز شده خبر خوشی است اما باید بر روی آسیب‌ها حساس شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع حمل‌ونقل در بحث صادرات بیان کرد: یکی از مباحثی که در استان باید بر روی آن متمرکز شویم بحث حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری اعم از ریلی و جاده‌ای و دیگر موارد باشیم.

وی تأکید کرد: حمل‌ونقل  بخش مهمی از صادرات است،گر در گمرک بهترین نرم‌افزارها را بیاوریم، تنها و وجود یک نقطه‌ضعف در حمل‌ونقل همه برنامه‌ها را به هم می‌ریزد.

خدابخش بابیان اینکه در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل باید برنامه‌ریزی و مدیریت شود،گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل اداره کل حمل‌ونقل باید مسئله نوسازی ناوگان باشد چراکه در بحث نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اگر 3 هزار دستگاه افزایش داده شود 3 هزار شغل ایجادشده است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود توسعه استان در شأن مردم آذربایجان نیست حرف صحیحی بوده و راه‌حلش این است که از صندوق توسعه ملی، اعتبارات بیشتری جذب کنیم.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بانک‌های اتریش و فرانسه 1.5 میلیارد دلار خط اعتباری به ایران داده و این فرصتی مناسب برای توسعه استان بوده، افزود: تأمین زیرساخت‌ها به عهده دولت بوده اما توسعه اقتصادی حتماً باید توسط بخش خصوصی انجام بگیرد.

وی تأکید کرد: حاضریم هر روز دو ساعت وقت تعیین کنیم و مشکلات یک‌صد نفر از بخش خصوصی را بشنویم، چرا که اصلی‌ترین وظیفه ما شنیدن مشکلات بخش خصوصی و رفع آن است.

خدابخش بابیان اینکه گاهی تصمیمات عجیبی گرفته می‌شود، اضافه کرد: 15 میلیارد تومان به بلبرینگ داده‌ شده اما اگر این مبلغ را به یک تولیدکننده دیگری می‌دادند می‌توانست علاوه بر کارگران بلبرینگ سازی، برای یک هزار نفر شغل ایجاد کند، گاهی نمی‌دانیم پول را چگونه خرج کنیم.

وی گفت: باید با همفکری به یک تصمیم  مشترک برسیم، هدف اصلی در بلبرینگ سازی پیشگیری از بیکاری 200 نفر بود و با روش‌های مختلف می‌توانستیم علاوه بر این 200 نفر برای300 نفر دیگر اشتغال ایجاد کرد.

برچسب ها: استاندار ، صادرات ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: