شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵
نعمتی، رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز:
اتحادیه مشاورین املاک تبریز به عنوان یکی از اتحادیه های فعال در جهت دفاع از حق و حقوق صنفی اعضا و همچنین ایجاد رفاه و ارایه خدمات مطلوب به شهروندان محترم تلاش می کند. اتحادیه مشاورین املاک به دلیل ارتباط مستقیم با بخش مسکن با مردم ارتباط مستقیم دارد و بر همین اساس ارتقای سطح آگاهی های فنی در خصوص مسکن برای مشاوره دادن به مردم الزامی می باشد و انصافا اتحادیه مشاورین املاک تبریز نیز در این خصوص و برگزاری آموزش های فنی به مدیران املاک موفق عمل کرده است.











اتحادیه مشاورین املاک تبریز به عنوان یکی از اتحادیه های فعال در جهت دفاع از حق و حقوق صنفی اعضا و همچنین ایجاد رفاه و ارایه خدمات مطلوب به شهروندان محترم تلاش می کند. اتحادیه مشاورین املاک به دلیل ارتباط مستقیم با بخش مسکن با مردم ارتباط مستقیم دارد و بر همین اساس ارتقای سطح آگاهی های فنی در خصوص مسکن برای مشاوره دادن به مردم الزامی می باشد و انصافا اتحادیه مشاورین املاک تبریز نیز در این خصوص و برگزاری آموزش های فنی به مدیران املاک موفق عمل کرده است.
به منظور آشنایی بیشتر با این اتحادیه و برنامه ها و اقدامات صورت گرفته و برخی مشکلات این صنف، روزنامه عجب شیر با آقای اسماعیل نعمتی ریاست محترم اتحادیه مشاورین املاک تبریز که یکی از روسای فعال اتحادیه های صنفی شهرستان تبریز، بیش از 10 سال سابقه عضویت در اتحادیه که دوره ریاست و یک دوره نیز بازرس اتحادیه را برعهده داشته و در این مدت توانسته در جهت حل مشکلات صنفی و ارایه خدمات مطلوب به شهروندان تلاش نماید، گفتگویی اختصاصی انجام داده است که ماحصل آن در زیر تقدیم خوانندگان محترم روزنامه می شود:در ابتدا، در خصوص اتحادیه مشاورین املاک تبریز و نقش و جایگاه آن در سطح استان و کشور توضیح بفرمایید؟
در ابتدا از حضور حضرتعالی از طرف روزنامه عجب شیر برای گفتگو در خصوص مسایل این صنف و معرفی فعالیتهای انجام یافته کمال تشکر را دارم و حضور شما در اتحادیه مشاورین املاک تبریز، برای ما مایه مباهات است و اما بعد: اتحادیه مشاورین املاک تبریز در سطح شهر تبریز و استان و کشور، از نظر رتبه بندی بین اتحادیه ها به عنوان یکی اتحادیه های قوی و قدرتمند می باشد. منظور از قدرتمند و قوی بودن، توجه به ارتقای سطح آگاهی های فنی اعضای محترم اتحادیه می باشد.
هیئت مدیره با کمک سایر دستگاههای خدمت رسان مثل اتاق اصناف و دادگستری و ... موفق شده که زیرساختارهای لازم برای ارایه خدمات بهتر به شهروندان را مهیا نماید و این اقدام در سطح کشور برای اولین بار می باشد.
بخش مسکن یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در اقتصاد و اشتغال جامعه است. رونق بخش مسکن رونق اقتصاد و به تبع آن اشتغال زایی را به دنبال دارد و دراین میان واحدهای صنفی املاک نیز به عنوان بازوان بخش مسکن در جهت خرید و فروش و ... نقش اساسی دارند. بنابراین باید بین بخش مسکن و بنگاههای معاملاتی یا همان املاک یک ارتباط نزدیک  برقرار باشد و مدیران مشاورین املاک نیز برای ارایه خدمات بهتر اطلاعات فنی و تخصصی خودرا ارتقای دهنند.

در خصوص اهم اقدامات و فعالیتهای اتحادیه مشاورین املاک تبریز نیز توضیح بفرمایید؟
درراستای ارتقای سطح آگاهی های فنی و تخصصی اعضا، برای اولین بار در سطح کشور پروانه تخصصی برای اعضای محترم صادر شده است و الحمدالله اتحادیه صنف مشاورین املاک تبریز با تعامل سازنده با دادگستری استان در برگزاری کلاسهای آموزش فنی و تخصصی موفق عمل نموده است.
با حضور اساتید دادگستری استان برای دو هزار نفر، دوره های تخصصی  برگزار و سپس پروانه کسب تخصصی صادر کرده ایم و اتحادیه برای ایجاد زیرساخت های لازم برای آموزش، تاکنون بیش از 700 میلیون هزینه نموده است. برای امر آموزش سیستم و همچنین دو باب اتاق به این امر اختصاص داده ایم زیرا اعتقاد داریم آموزش، زمینه ساز ارایه خدمات مطلوب به شهروندان و در نهایت رضایت مردم از خادمان خود در اتحادیه و املاک تبریز را به دنبال دارد.
همچنین برای پاسخگویی مناسب به شهروندان، ساختمان اداری اتحادیه با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد تومان خریداری که دارای 6 واحد در متراژ 900 متر مربع می باشد و در سطح کشور از لحاظ ساختمان اداری در رتبه اول هستیم و برای خریدار این ساختمان، ریالی از اعضای صنف دریافت نکرده ایم و از محل درآمد های اتحادیه در سالهای اخیر اقدام کرده ایم.
الحمدالله با همت هیئت مدیره، کلیه اعضای محترم صنف مشاورین املاک تبریز را از لحاظ دانش فنی مربوط به املاک ارتقاء داده ایم و معاونان محترم ریاست محترم دادگستری و دادستان محترم استان به عنوان اساتید در خصوص مسایل کیفری – حقوقی و ثبتی تدریس نموده اند و همه اعضای محترم20   ساعت آموزش دیده  و صاحب پروانه تخصصی شده اند.
خروجی این امر موجب می شود تا شهروندان وقتی به مشاورین املاک مراجعه می کنند، مدیران مشاورین املاک توانایی ارایه مشاوره و پاسخگویی به نیازها و مطالبات آنها را دارند و این امر برای ما حایز اهمیت و مهم می باشد و منفعت آن به خود شهروندان بر می گردد و به آنها اطلاعات بروز داده می شود و برخلاف خواسته قانون عمل نمی شود و مساله مهم تحریر مبایعه نامه است که دقت بر احراز هویت مالکیت تاکید شده است و مدیران مشاورین املاک در کلاسها از این امر آشنا و ملزم به رعایت آن در جامعه می شوند.

متاسفانه در سالهای اخیر مشاهده می کردیم که میزان مراجعات مردم به دادگاهها در خصوص مشکل مستاجر و موجر و خریدار و فروشنده و ... بیشتر بود که الحمدالله در سالهای اخیر کاهش یافته است، اتحادیه در این کاهش نقشی داشته است؟
به نکته بسیار خوبی اشاره فرمودید. بله در چند سال گذشته شاهد مشکلات بین خریداران و فروشندگان و مستاجر و موجر و ... بوده ایم که این امر اتلاف وقت دادگاهها و همچنین بلاتکلیفی مردم و مشکلات بعدی را به دنبال داشت. تلاش هیئت مدیره اتحادیه در جهت کاهش مراجعات و حل مشکلات در خود اتحادیه بود والحمدالله در سالهای اخیر با تلاشهای صورت گرفته و تعامل خوب با دستگاه قضایی و ارتقای سطح آگاهی های فنی مدیران املاک و شهروندان میزان پرونده های مربوط به این بخش در دادگاههای استان بسیار کاهش یافته است.
مدیران املاک به دلیل ناآگاهی در نحوه نوشتن مبایعه نامه، در مبایعه نامه هم ضرر و زیان و قطعی بودن معامله را می نوشتند که اصولا باید تنها یک مورد را می نوشتند. این امر موجب گمراهی و حضور مردم در دادگاهها می شد. به دنبال برگزاری کلاسهای تخصصی و صدور پروانه تخصصی دیگر شاهد این اشتباه مدیران ملاک نیستیم.
الحمدالله بیش از 80 شکایات مردمی کاهش یافته و مردم مسایل و مشکلات خود را در همان واحد صنفی با تدبیر مدیران املاک حل می کنند و اگر مساله ای هم باشد، با مراجعه به اتحادیه در کمیسیون حل اختلاف حل و فصل می گردد و تمام تلاش بنده و هیئت مدیره محترم کاهش مراجعه مردم به دادگاه و در نهایت رفاه و آسایش شهرندان محترم است.
دراتحادیه، صندوق انتقاد و پیشنهاد را راه اندازی کرده ایم و درب اتاق بنده به روی همه شهروندان باز است و رسالت بنده و تک تک اعضای محترم هیئت مدیره، رسیدگی و حل مشکلات مردم و در خدمت شهروندان عزیز هستیم.

اتحادیه مشاورین املاک تبریز یکی از اتحادیه های است که با کاهش بیشترین میزان اعضای صنف و تعطیلی واحدهای صنفی می باشد، لطفا در این خصوص دلایل این کاهش توضیح دهید؟
این امر و کاهش 4500 واحد صنفی یک حقیقت تلخ است که در سالهای اخیر اتفاق افتاده است. اتحادیه مشاورین املاک تبریز چند سال پیش بیش از 7 هزار عضو داشت که به دلیل رکود بازار مسکن و بالا بودن میزان مالیات این رقم به 2500 نفر کاهش یافته و جای تاسف دارد که از این صنف به آن صورت حمایت نشد. در حالی که رونق این بخش موجب رونق سایر صنوف می گردید.
بحران و رکود مسکن و از طرفی فشار سازمان امور مالیاتی برای اخذ مایات های گزاف و غیرمنطقی عوامل اصلی تعطیلی واحدهای صنفی بوده است که در این بین، 80 درصد عامل اصلی به نظر بنده امور مالیاتی بوده است که مالیات های غیرمنطقی و تحمیلی موجب ایجاد بیکاری  و تعطیلی واحدهای صنفی گردید.
این اقدام امور مالیاتی علاوه بر تعطیلی واحدهای صنفی، موجب ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی شامل بیکاری  - طلاق  - بی سروسامانی و مشکلات خانوادگی برخی از مدیران املاک تعطیل شده، گردید.
بنده افرادی را می شناسم که روزی یک مدیر مشاورین املاک آبرومند و موفق در تبریز بود و حتی از اتحادیه و سایر نهادها لوح تقدیر دریافت نموده بود، ولی به دنبال تعطیلی واحد صنفی خانواده اش از هم پاشیده و در وضعیت نامناسبی قرار دارند، واقعا چه کسی باید پاسخگوی وضعیت بوجود آمده باشد!؟



انتظارات و مطالبات اتحادیه از دولت و متولیان امر مسکن برای رونق این بخش چیست؟
انتظاری که از دولت و متولیان امر داریم، تقویت بخش مسکن است. اگر بخش مسکن تقویت و دولت به دنبال  از بین بردن رکود می باشد، باید سود بانکی وام مسکن کاهش یابد. برای وام 60 میلیون تومانی بازپرداخت ماهیانه یک و نیم میلیون تومان از توان مردم خارج است و با این شرایط نمی توان بخش مسکن را تقویت کرد.
در کشور ما قشر ضعیف دنبال وام مسکن هستند و به نظر بنده به عنوان یک کارشناس بخش مسکن، باید درصد بانکی 8  درصد و بازپرداخت زیر 500 هزار تومان باشدتا با این امر،  قشر ضعیف در کنار آرامش و زندگی کردن با خانواده اش اقساط وام را نیز پرداخت نماید و در نهایت بعد از ده سال صاحب مسکن شود و این بهترین راه برای تقویت بخش مسکن و خروج از بحران و رکود فعلی مسکن است.
اگر بخش مسکن فعال شود سایر صنوف نیز تقویت و فعال خواهند شد. دولت باید برای ساخت مسکن شرایط را سهل و آسان کند زیرا رونق مسکن موجب رونق اقتصادی خواهد شد.
بسیاریی از صنایع و گروههای وابسته به مسکن مثل  تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، مهندسان، فعالین ساختمان و ... فعال خواهند شد و اشتغال زایی بسیاری به وجود خواهد آمد و به دنبال آن موجب تقویت اقتصادی و رونق بازار و .... خواهد شد.

متاسفانه امسال شاهد افزایش بی رویه میزان رهن و اجاره در کشور بودیم، به نظر شما دلیل این افزایش در چه بود؟ چه راهکاری دارید؟
متاسفانه امسال بازار اجاره و رهن بسیار بالا رفت و موجب شد تا برخی افراد سودجو و فرصت طلب نیز از این شرایط برای رسیدن به منفعت و سود بیشتر تلاش کنند و در این میان مردم و قشر ضعیف جامعه متضرر شدند.  دلیل آن به 4 سال پیش که ساخت مسکن متوقف شد، بر می گردد. دریافت هزینه گزاف شهرداری از بابت پروانه ساختمان و عوارض کلان از سوی دارایی و برخی ادارات دیگر و ... و از طرفی برای دریافت سند ساختمان باید از هفت خوان رستم عبور می کردنند، همگی موجب شد تا سرمایه گذاران بخش مسکن  برای سرمایه گذاری دراین بخش دیگر رغبتی نداشته باشند و پول های خود را در بانکها سرمایه گذاری کنند و برخی هم به خارج از کشور انتقال دهند.
این عوامل موجب شد تا کار تولید و ساخت مسکن در کشور متوقف گردد و همانطوریی که می دانید بازار به عرضه و تقاضا بستگی دارد و در بازار تولید مسکن متوقف ولی تقاضا بیشتر شد و خروجی آن افزایش اجاره بها از400 هزارتومان به 800 هزار تومان شد و متاسفانه مالکین سودجو نیز از این فرصت به دست آمده کمال استفاده را نموده و مردم بیچاره متضرر شدند.
باید مشکل مسکن به صورت اساسی حل گردد و جزو برنامه های اصلی دولت باشد. تا زمانی که دولت در بخش مسکن ورود نکند و سود وام مسکن را کاهش و بازپرداخت زیر 500 هزار تومان نشود، مشکل بخش مسکن حل شدنی نیست. با شعار دادن و وعده های دروغین زمان انتخابات و ... مشکل بخش مسکن حل نمی شود.

حرف آخر؟
در خاتمه ضمن تشکر مجدد از روزنامه عجب شیر به لحاظ فرصتی که فراهم نمودید تا در خصوص بخش مسکن به بررسی مسایل و مشکلات آن بپردازیم، باید عرض کنم، شرایط فعلی بهترین زمان خرید مسکن است، اگر شهروندان محترم قصد خرید دارند اقدام کنند. اما در هرگونه معامله، قبل از انجام معامله از واحد صنفی حتما پروانه کسب را رویت کنند و مطئمن بشوند که پروانه به همان محل واحد صنفی است و همچنین بر روی پروانه جمله « املاک مورد اعتماد اتحادیه می باشد» را نیز رویت کنند و سپس اقدام به هرگونه معامله نمایند.
متاسفانه برخی افراد سودجو با هدف سوداگری اقدام به دایر نمودن املاک به مدت یک ماه صرفا با هدف سودجویی می کنند و بر همین اساس شهروندان محترم باید هوشیار باشند. در همه املاک شماره تماس های اتحادیه نصب شده که شهروندان محترم حتما با اتحادیه تماس و واحد صنفی مورد نظر را استعلام کنند تا با اطمینان خاطر اقدام به معامله نمایند.
مشاوره رایگان نیز در اتحادیه دایر بوده و بنده هم به عنوان خدمتگزار مردم در خدمت همه شهروندان هستم و توصیه بنده به همه شهروندان این است که: بدون فکر و مشورت هرگز معامله نکنند و با تصمیم قوی و درایت و دقت بیشتر و مشاوره  قبلی اقدام کنند و قبل از انعقاد قرارداد بندهای آن را به دقت مطالعه  کنند و سپس اقدام نمایند.
در پایان سلامتی برای همه اعضای محترم و آرزوی رونق کسب و کار و حل مشکلات را دارم.

گفتگو: عین اله حسین زاده

برچسب ها: نعمتی ، مسکن ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: