جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴
عجب شیر ما - قائم مقام رئیس و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای ساماندهی سیستم بهره برداری از آب کشاورزی در قالب سامانه های نوین آبیاری مبلغ 900 میلیارد ریال اعتبار به استان اختصاص یافته است.
به گزارش عچب شیر ما به نقل از ایرنا، اکبر فتحی در همایش کشت پاییزه و مدیریت بیماری باکتریایی لکه نواری گندم در تبریز از مدیران نظام صنفی کشاورزی و خانه کشاورز خواست برای همراه سازی کشاورزان در جهت جذب این اعتبار تلاش کنند.
وی با بیان اینکه 70 درصد زراعت گندم در استان به صورت دیم است، گفت: با توجه به اینکه تمام نیازهای دیم اعم از کود، بذر، کاشت، داشت و برداشت متفاوت با زراعت آبی است بنابراین نگاهمان باید متفاوت باشد و تمامی تشکل های نظام مهندسی و سازمان باید یافته های علمی را در این خصوص به مزارع کشاورزی انتقال دهند.
وی با بیان اینکه مشکلات صنعت بیمه محصولات کشاورزی باعث ناامیدی کشاورزان شده است، ادامه داد: باید در این خصوص تجدیدنظر شود تا اعتماد کشاورزان به صنعت بیمه محصولات کشاورزی بیش از پیش افزایش یابد.
در این همایش مسائل و مشکلات اصلی کشاورزان در خصوص کشت پاییزه گندم ، پرداخت بهاء گندم خریداری شده ، تهیه بذر و کود مورد نیاز مزارع غلات در قالب کارگاه تخصصی مطرح و راهکارهای مناسب توسط مدیران و کارشناسان سازمان ارائه شد.
مساحت کل اراضی کشاورزی استان یک میلیون و 222 هزار هکتار است که از این میزان 805 هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم و 294 هزار هکتار نیز اراضی زیر کشت آبی است؛ اراضی زیر کشت محصولات دائمی نیز 123 هزار هکتار وسعت دارد.
250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت تجهیز به سامانه های نوین آبیاری را دارند که تا زمان حاضر 60 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه ها مجهز شده است.
سامانه های نوین آبیاری به دو روش بارانی و قطره ای موجب افزایش بهره وری از 50 تا 80 درصد می شود.
برچسب ها: آبیار ، اکبر فتح ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: