جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
عجب شیر ما - بازهم تاریکی شب و بازهم صدای خشن کار کردن ماشین آلات سنگین در یک قدمی «ارک علیشاه»؛ ویدیویی از ضرباتی بر دیوار حائل حد جنوبی ارک در شامگاه 29 مرداد ماه، در فضای مجازی دست به دست می‌شود و بار دیگر این بنای تاریخی فراموش شده در کانون توجهات قرار گرفته است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایسنا، آبان ماه سال 95 بود که ویدیوی پخش شده از ساخت‌وساز در حریم ارک و به دنبال آن فشار مردم و رسانه‌ها باعث شد اداره‌کل میراث فرهنگی استان وارد عمل شده و نسبت به ضرورت حفظ این بنای تاریخی و جلوگیری از ساخت‌وساز بدون مجوز در حریم آن، احساس مسئولیت کند؛ به طوری که «مرتضی آبدار» مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کرد که «هیچ ساخت و سازی در حریم ارک خارج از ضوابط میراث فرهنگی انجام نخواهد گرفت، تحولات محدوده تاریخی ارک رصد می‌شود، با توجه به اهمیت تاریخی و باستان شناختی محدوده ارک هر اقدامی باید با هماهنگی کامل اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی صورت پذیرد.» 
  
اما گویا این قصه سر دراز دارد، چند ماه بعد از آن اتفاقات و حواشی به وجود آمده، ماشین آلات سنگین در نزدیکی بنای اصلی ارک کار کرده و دیوار حائل حد جنوبی ارک را تخریب می‌کند. 
  
با اینکه نوک پیکان اعتراضات به سمت میراث فرهنگی استان است؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان حاضر به مصاحبه نشده و بعد از تعلل یک روزه از کانال روابط عمومی نسبت به این موضوع واکنش داده است. 
  
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به لزوم رعایت ضوابط طرح مصوب از سوی پیمانکار پروژه محوطه‌سازی بنیاد مصلی برداشتن دیوار حائل حد جنوبی ارک را در راستای ایجاد دسترسی مناسب برای گردشگران عنوان کرد. 
  
به گزارش روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی استان، مرتضی آبدار بعد از ظهر امروز (سه‌شنبه 31 مرداد) در بازدید از ارک تبریز با اعلام این مطلب افزود: محوطه‌سازی ضلع جنوبی ارک با رعایت الزاماتی نظیر عدم خاکبرداری توسط ماشین آلات سنگین به تصویب شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور رسیده و زیرنظر معاونت میراث فرهنگی استان توسط بنیاد مصلی آغاز شده است که اقدام بسیار ارزشمندی است اما متاسفانه در روزهای اخیر برداشتن شبانه دیوار حائل حد جنوبی ارک موجب ایجاد شائبه‌هایی شده است. 
  
آبدار افزود: دیوار حائل حد جنوبی ارک سازه‌ای نوساز است که زمان احداث آن به اوایل دهه هشتاد برمی‌گردد آن هم در محلی که قبلاً برای ایجاد سوله در دهه هفتاد حفاری و بتن‌ریزی عمیق انجام گرفته بود و در حال حاضر با استناد به نظر کارشناسان نه تنها هیچ لایه تاریخی در آن وجود ندارد بلکه موارد متعددی از نخاله های ساختمانی اعم از میلگرد و ... و نیز بقایای مصالح سوله یادشده به طور کاملا واضح مشاهده می‌گردد. 
  
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گفت: با تخریب دیوار مزبور در طرح محوطه‌سازی پلکان  شکیلی جهت دسترسی آسان گردشگران به ارک جایگزین خواهد شد و اطمینان داریم پس از اتمام پروژه تمام انتظارات مردم فهیم تبریز و استان به شایستگی برآورده خواهد شد. 
  
وی در ادامه با اشاره به حرکت شائبه برانگیز پیمانکار پروژه در انجام عملیات شبانه به بهانه محدودیت های ترافیکی گفت: پس از اطلاع از عملیات و به منظور جلوگیری از بروز مشکلات با ورود یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب دیوار حائل متوقف گردیده و از هرگونه عملیات شبانه و استفاده از ماشین آلات سنگین ممانعت به عمل آمده است. 
  
گفتنی است عملیات محوطه سازی ضلع جنوبی ارک تبریز طبق روال و بر اساس طرح مصوب در حال انجام است.
برچسب ها: ارک ، تخریب دیوار
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: