سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۰
سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور :
عجب شیر ما - سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با بیان اینکه نو معلم باید آمادگی ورود به شغل حساس و استرس‌زا را داشته باشد، گفت: همه می‌دانیم جایگاه معلمی بسیار والا بوده و باید معلمان ازلحاظ معیشت در سطح خوبی قرار گیرند ولی این موضوعات را بهانه نکرده و ارزش معلمی را با پول گره نزده و باارزش اعتباری آن مخلوط نکنیم.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، محمود مهر محمدی در دومین همایش دانش‌آموختگی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان آذربایجان‌شرقی، بابیان اینکه امروز شاهد لحظه باشکوه ورود نو معلمانی به عرصه معلمی هستیم که قرار است نسل‌های آینده را تربیت کنند، اظهار کرد: معلم شدن تولدی تازه و خلقی دیگر است نو معلمان، نوزادان عزیز و دوست‌داشتنی عرصه معلمی هستند که با تحمل چهار ساله تربیت‌ معلمی، چشم به جهان تعلیم و تربیت گشاده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه این تولد مبارک را باید به‌کل دانشگاه فرهنگیان تبریک گفت که زحمت اصلی را متقبل شده‌اند، افزود: عمر با عزت و حسن عاقبت به‌سادگی به دست نمی‌آید، باید این عالم را با مختصات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر معلمی برای خود بسازد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش برای صیانت از جایگاه معلمان و همچنین مدارس وظایفی دارد که باید با یک اقدام هماهنگ محیط کار حرفه‌ای را به محیط مساعد و مستعد رشد تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه عشق به معلمی، صبر و استقامت، تلاش و جهاد و مقاومت برای نیل به هدف و توجه به اخلاق علمی از سوی نو معلمان سهم بیشتر و تعیین‌کننده‌تری دارد، گفت: تقدیر معلمی در دستان خود نو معلمان است؛ زیرا باورها و ارزش‌ها و کنش‌ها نشانگر این است که نو معلمان نسل جدیدی از معلمان را هدایت کرده و با آرزوی ایجاد نوآوری در مدارس گام در این راه حساس گذاشته‌اند که باید حتماً مورد واکاوی قرار گیرد.

مهرمحمدی در تشریح منشور معلمی در راستای رعایت نومعلمان در طول خدمت آموزشی خود، بیان داشت: نخست باید نو معلم، آمادگی ورود به شغل حساس و استرس‌زا را داشته باشد و توجه داشته باشد که همه‌چیز در مدرسه باب میل نخواهد بود و در همه موارد امور خوب پیش نخواهد رفت و ازاین‌رو آمادگی لازم و زمینه وقوع هر موضوع را در خود ایجاد کند تا با هر موضوعی دلسرد نشود.

وی اضافه کرد: از جمله توصیه‌ها که در دوره آموزشی باید به یاد داشته باشند؛ تدارک مدیریت استرس و مدیریت حرفه‌ای برای خود است که در کنار آن از دستاوردهای علمی نیز برداشت کنند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور تأکید کرد: فرصت‌های رشد و بالندگی به دست خود نومعلمان ساخته می‌شود و این فرصت‌ها به‌هیچ‌وجه از آسمان نازل نشده است.

وی  ادامه داد: به‌عنوان نو معلم این مسیر را که فرصت سازی معلمی برای رشد و ارتقا است باید در اولویت اصلی خود قرار داده و در این راه گام بردارید.

مهر محمدی بابیان اینکه در سال‌های نخست کاری عضویت در شبکه‌های ارتباطی و استفاده از انواع پشتیبانی‌ها بسیار مهم است، اذعان داشت: فرهنگ مدرسه را به‌تدریج و آهستگی و با اقدامات سنجیده خودتان و همراه با اقدامات تعیین‌شده و سازمان‌یافته تحت تأثیر مثبت قرار داده و اقدام به تغییر در آن نمایید.

وی اضافه کرد: نسل جدید نباید تحت تأثیر فرهنگ جا افتاده و قدیمی محیط مدرسه قرار گیرند و مأیوس از تغییر شوند و البته انتظار تغییر رفتار سریع نیز نباید داشته باشند.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اینکه نومعلمان باید مراجع قدرت حرفه‌ای در مدرسه و مدیر مدرسه را به رسمیت شناخته و تقویت رابطه انسانی و حرفه‌ای را در اولویت خود قرار دهد، افزود: همچنین نومعلمان با شناسایی مراجع قدرت اجتماعی محلی، تلاش کنند تا از ظرفیت و توانایی آن‌ها در احقاق تعالی خود استفاده کنند.

وی بیان کرد: نومعلمان باید از حضور والدین دانش آموزان به‌عنوان فرصت استفاده کرده و فرهنگ نوآورانه را از خود والدین شروع کنند تا وجوه ممیز آغاز شود؛ زیرا بافهم و هضم آن توسط والدین رشد و ارتقا تعلیم و تربیت رقم خواهد خورد و در غیر این صورت والدین عامل بازدارنده خواهند شد.

مهرمحمدی ادامه داد: علاوه بر مطالعه تخصصی نومعلمان در حوزه خود، مطالعه و یادگیری همه‌جانبه نومعلمان، کمک می‌کند تا اقتدار و مرجعیت به لحاظ تربیتی و حرفه‌ای زودتر شناسایی شود.

وی اضافه کرد: معلمی که دامنه آگاهی محدود داشته و ظرفیت افزوده‌ای ندارد در دستیابی به جایگاه مرجعیت دچار مشکل خواهد شد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان کشور با تأکید به اینکه هیچ‌گاه معلمی را شغل نپندارید و ارزش معلمی را به پول و درآمد گره نزنید، ابراز کرد: همه می‌دانیم جایگاه معلمی بسیار والا بوده و باید معلمان ازلحاظ معیشت در سطح خوبی قرار گیرند ولی این موضوعات را بهانه نکرده و ارزش معلمی را با پول گره نزده و باارزش اعتباری آن مخلوط نکنیم.

وی خاطرنشان کرد: برای کسب اقتدار و مرجعیت، تسلط به تکنولوژی جدید و استفاده به‌جا و بهینه از آن نقش داشته و بنابراین نباید از توانمندی و استفاده از تکنولوژی جدید غافل شد.

مهرمحمدی  تأکید داشت: صداقت معلمی حکم می‌کند تا خود را دانای کل و همه‌چیزدان جلوه ندهید بلکه به‌جای آن باید در پی شکل‌گیری نقشه راه، راه نما و تسهیل گر یادگیری فعال بود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: