پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
رييس انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي آذربايجان شرقي:
کمال الدين نيک رفتار خياباني؛ اولين فارغ التحصيل روابط عمومي در مقطع دکترا در کشورمان است که تحصيلاتش را در دانشگاه آنکارا گذرانده است. وي بيش از 25 سال است که در حوزه روابط عمومي فعاليت داشته و از سال 1370 فعاليتش را در روابط عمومي دانشگاه تبريز شروع کرده است. ايشان پس از فعاليت در روابط عموميهاي سازمان هايي نظير دانشگاه تبريز- استانداري آذربايجان شرقي- فرهنگ و ارشاد اسلامي- گروه ماشين سازي- مرکز مشاوره روشنا، در حال حاضر مسئوليت روابط عمومي خانه تشکلهاي غيردولتي و رييس انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي استان را بر عهده دارد. کتاب «ماهيت و کارکردهاي روابط عمومي» از آثار ايشان بوده و علاوه بر اين در حوزه مطبوعات نيز فاليتهاي بسزايي داشته است. نمونههايي از آن فعاليت در نشرياتي نظير مهد آزادي- عصر آزادي- روزنامه اطلاعات و هفته نامه رزق ميباشد. همچنين اولين دوره روزنامه نگاري در استان نيز با ابتکار ايشان در سال 1381 پايه گذاري شده و هم اکنون نيز توسط انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي در حال اجرا ميباشد که در نوع خود توانسته استعدادهاي خوبي به مطبوعات استان معرفي نمايد.

معيارهاي يک روابط عمومي استاندارد بر اساس علم روز ار نظر شما چيست؟

روابط عموميهاي امروزي و موفق بطور همزمان از علم روز و تکنولوژيها ارتباطي استفاده ميکنند. به عبارت ديگر روابط عموميهاي موفق هم به مخاطب شناسي و جلب نظر آنها اهميت ميدهند و هم از رسانههاي ارتباطي و شبکههاي اجتماعي براي ارتباط با اقشار مختلف مردم بهره ميبرند.

روابط عمومي مدرن ميبايست تا حد زيادي مخاطب محور باشد، حال آنکه شاهد چنين رويکردي در روابط عمومي سازمانها نيستيم علت را چه ميدانيد؟

همانطوري که ميدانيد ما در بحث مربوط به تخصص گرايي در روابط عمومي خيلي عقب مانده ايم. تحقيقي که ما در انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي از روابط عموميهاي تبريز در سال گذشته انجام داديم نشانگر اين واقعيت است. بيش از 90 درصد روابط عموميهاي ما توسط کارشناساني غير از ارتباطات و روابط عمومي اداره ميشوند و اين يعني ضعف و ناتواني.

از طرف ديگر بحث مخاطب شناسي در حد و اندازه خود بحثي تخصصي و نياز به تحقيق و پژوهش دارد. اين مورد هم که متاسفانه در روابط عموميهاي ما جايگاهي ندارد. چرا که روابط عموميهاي ما همواره در حال اجراي يک سري برنامهها هستند و متاسفانه تحقيقات در آنها جايگاهي ندارد.

روابط عمومي را ميتوان آئينه تمام قد يک سازمان به شمار آورد؛ به نظرشما اين جايگاه در سازمانهاي استان نهادينه شده است؟

اين جمله يادگاري از پروفسور حميد نطقي پدر روابط عمومي ايران است. متاسفانه جايگاه روابط عمومي در سازمانها به قدري پايين آمده که کارمندان تبعيدي را به روابط عموميها ميفرستند و شاهد تغييرات غير تخصصي در روابط عموميها هستيم. در اين باره بايد به دو موضوع مهم اشاره نمايم.

اولا نظر مديران سازمان نسبت به روابط عمومي هاست. واقعا مديران ما چه انتظاري از روابط عموميها دارند؟ آنها چقدر نسبت به جايگاه و اهميت روابط عموميها واقفند؟

نگاهي به وضعيت روابط عموميهاي استان نشان دهنده اين واقعيت است که اغلب مسئولين ما شناختي از روابط عمومي نداشته و لذا سرنوشت روابط عمومي نيز برايشان اهميتي ندارد.

دوما موضوع متولي در روابط عمومي هست. در اين کشور کدام سازمان يا وزارتخانه متولي روابط عمومي هاست؟ ما در اصل از اين موضوع که متولي اي براي روابط عموميها نداريم نتوانسته ايم اين واحدها را صاحب شده و آنها را حمايت کنيم و لذا انتظاري بيش از اين نبايد داشته باشيم.

همين مسائل باعث شده تا در اغلب در سازمانهاي ما به روابط عمومي به چشم يک بخش تشريفاتي نگاه ميشود و يا عدم پاسخگويي و ايجاد ارتباط با مخاطبين و مراجعين از سوي روابط عموميها را شاهد ميباشيم.

موارد متعددي براي خود من که فعاليت مطبوعاتي نيز دارم پيش آمده که روابط عموميها اصلا پاسخگو نشده اند و اهميتي به شما به عنوان يک مخاطب نداده اند!

استفاده از کارشناسان علوم ارتباطات و يا روابط عمومي تا چه حد ميتواند بر تغيير رويه در اين سازمانها منجر شود؟

طبعا در هر فعاليتي ما انتظار داريم کارشناس آن را انجام بدهد. اگر شما بخواهيد بنايي بسازيد هيچ وقت از يک پزشک کمک نميگيريد!

در مورد روابط عمومي نيز همينطور است. براي اصلاح روابط عموميها چاره اي جز بازگشت به متخصصين نداريم. الحمدلله در حال حاضر نيز به مدد وجود رشتههاي علوم ارتباطات و روابط عمومي در دانشگاههاي استان، شاهد تحصيل و فارغ التحصيل شدن دانشجويان و علاقمندان به اين رشته هستيم.

ارتباط روابط عموميها و رسانهها را تا چه حد در موفقيت روابط عموميها مؤثر ميدانيد؟

ارتباط بين روابط عموميها و رسانهها هم همانطوريکه ذکر شد تابع حضور متخصصان در روابط عموميها هست. بارها شاهد بوده ام که افرادي مسئوليت روابط عمومي را بر عهده ميگيرند که توانايي نوشتن يک خبر ساده را ندارند!

از شما به عنوان نماينده يک رسانه ميپرسم: چه تعدادي از روابط عموميهاي استان و تبريز عملکرد سازمان شان را به شکا خبر تهيه کرده و به شما ميفرستند؟

نگاهي ساده به اخبار توليدي استان نشانگر ضعف روابط عموميهاي ما در تهيه و توليد اخبار هست. بنابراين ارتباط روابط عموميها و رسانهها نيز تابع شناخت مسئول روابط عمومي از رسانهها و نقش آنهاست.

در بحث آموزش روابط عموميهاي استان تاکنون چه فعاليت هايي صورت گرفته است؟

همانطوري که ميدانيد دورههاي کارشناسي روابط عمومي در دانشگاه پيام نور تبريز و دانشگاه علمي کاربردي وجود دارند.

اما در مورد دورههاي آموزشي براي روابط عموميها متاسفانه آخرين بار در سال 1384 شاهد برگزاري چنين دوره اي بوده ايم.

اما بايستي خبر خوشي را به همکاران روابط عمومي داشته باشم که امسال براي اولين دوره آموزشي روابط عمومي با تفاهم نامه اخيري که بين انجمن متخصصان علوم ارتباطات اجتماعي و سازمان آموزش فني و حرفه اي منعقد شده با استانداردهاي اين سازمان به اجرا درخواهد آمد. بزودي اطلاعيه مربوط به اين دورهها منتشر خواهد شد.

مهمترين چالشهاي پيش روي روابط عموميهاي استان را چه ميدانيد؟

همانطوريکه ميدانيد روابط عمومي استانداري به نوعي مسئوليت هماهنگي- نظارت و هدايت روابط عموميهاي استان را بر عهده دارد. چند سالي است که روابط عمومي استانداري مسئوليت خويش در قبال روابط عموميها را فراموش نموده و عملا فعاليتي در اين حوزه نداشته است.

به عنوان رييس انجمن متخصصان علوم ارتباطات استان و فردي که بيش از 25 سال هست در روابط عموميها تجربه فعاليت دارم معتقدم روابط عمومي استانداري بايستي به فردي متخصص و کاردان سپرده شود تا شرايط بوجود آمده بهبود يافته و رابطه بين رسانهها با روابط عموميها اصلاح شود. چرا که هم روابط عموميها و هم رسانهها از اين وضعيت ضرر ديده و هم ارتباط سازمانها با مخاطبان و اقشار مختلف مردم دچار مشکل شده و اين موضوع در دراز مدت موجبات نارضايتيها خواهد شد.

بعبارت ساده تر مهم ترين چالش پيش روي روابط عموميهاي استان را در گماردن فردي غيرمتخصص و غير مجرب در روابط عمومي استانداري ميدانم.

در خاتمه ضمن تشکر از شما به خاطر اهميتي که به موضوع روابط عمومي داده ايد، آمادگي انجمن متخصصان علوم ارتباطات براي کمک به روابط عموميها در فعاليتهاي تخصصي شان را اعلام مينمايم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: