جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۳
معاون وزیر علوم:
عجب شیر ما - معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یکی از معیارهای ارتقا رده بندی دانشگاه ها جذب دانشجوی خارجی است،گفت: به دنبال جذب 75 هزار دانشجوی خارجی در برنامه ششم توسعه هستیم.
به گزاش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، سید عبدالحسن ریاضی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون 25 هزار دانشجوی خارجی از 50 کشور جهان در ایران تحصیل می کنند که از این تعداد 8 هزار و 500 دانشجو بورسیه دولت جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی با بیان اینکه یکی از معیارهای ارتقا رده بندی دانشگاه ها در رنکینگ بین المللی پذیرش و تحصیل تعداد زیاد دانشجوی خارجی است، خاطر نشان کرد: وزارت علوم بر اساس سیاست های کلان دولت و توجه به دیپلماسی علمی در چهار سال اخیر توجه زیادی به پذیرش دانشجویان خارجی داشته است.
ریاضی ادامه داد: بر این اساس با وجود تنگناهای مالی و بودجه ای و تامین زیر ساخت ها ، اعتبارات پذیرش دانشجویان خارجی بیش از پنج برابر در دولت تدبیر و امید افزایش یافته به طوری که از 32 میلیارد ریال به 190 میلیارد ریال رسیده است.
وی از نظر تعداد دانشگاه ها و نیز رده بندی بین المللی، دانشگاه های ایران را دارای بالاترین رتبه در خاورمیانه ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 10 مرکز آموزش زبان فارسی در بدو ورود به دانشجویان آموزش می دهند و نیز 14 کنسولگری کار بررسی مدارک و پذیرش دانشجویان خارجی را انجام می دهند که بزودی به 18 مرکز ارتقا می یابد.
ریاضی با بیان اینکه دانشجویان خارجی به نوعی معرف توانمندی های علمی دانشگاه های ایران هستند، افزود: پذیرش دانشجو فقط در 25 دانشگاه برتر ایران انجام می شود و این دانشجویان بیشتر از کشورهای همسایه و منطقه از جمله عراق،لبنان، سوریه و ترکیه هستند.
معاون وزیر علوم با بیان اینکه در جذب دانشجوی خارجی رقابتی بین ما و کشورهای همسایه هست و بدنبال رسیدن به تراز قابل قبول در منطقه خودمان هستیم، گفت: از مجموع 25 هزار دانشجوی خارجی حدود 8 هزار و 500 دانشجو بورسیه و بقیه غیر بورسیه هستند.
وی بحث اقتصاد آموزش عالی و حرکت به سمت علم ثروت ساز را یکی از مهم ترین مباحث روز دنیا توصیف کرد و افزود: در یک بازار رقابتی باید هم مزیت های رقابتی را داشته باشیم و هم به اهداف مان برسیم .
ریاضی با اشاره به اینکه امروز در جذب دانشجوی خارجی هدف گذاری مان 30 درصد بورسیه و 70 درصد غیر بورسیه است،خاطر نشان کرد: تا کنون سه هزار دانش آموخته خارجی بورسیه داشتیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: