پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۲۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
استاندار آذربایجان شرقی:
عجب شیر ما - استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توسعه و ایجاد کمپ‌های گردشگری در مناطق عشایری استان در راستای توسعه گردشگری گفت: در هر منطقه عشایری باید آلاچیق‌های عشایری احداث‌ شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از تسنیم، اسماعیل جبارزاده در دیدار با معتمدین و عشایر نمونه این استان با اشاره به جایگاه و اهمیت نقش عشایر در سخنان بزرگان انقلاب اظهار داشت: حضرت امام(ره) عشایر را ذخایر انقلاب می‌دانستند و امروز صفا و صمیمیت و اخلاص در عشایر جمع شده است.

وی با اشاره به علاقه عشایر استان به اهل ‌بیت(ع) و نقش عشایر در تاریخ کشور گفت: باید نام و یاد عشایر حفظ شود چرا که عشایر، بار تاریخی و معنای فرهنگی استان هستند.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به خصوصیاتی که در ابتدای دیدار توسط عشایر نمونه تعریف شد، اظهار داشت: با توجه به نعمت‌هایی که عشایر از آن برخوردارند جزو خوشبخت‌ترین افراد هستند که در استان زندگی می‌کنند و متأسفانه مردم در شهرها از این نعمت‌ها بی‌بهره هستند.

جبارزاده افزود: باید به‌نوعی برنامه‌ریزی شود که جمعیت عشایری با حفظ ساختار اصلی خود افزایش یافته و در این راستا امکانات بر اساس بافت و شرایط زندگی عشایری توسعه داده شود نه اینکه عشایر را روستانشین کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر توسعه و ایجاد کمپ‌های گردشگری در مناطق عشایری استان در راستای توسعه گردشگری گفت: در هر منطقه عشایری باید آلاچیق‌های عشایری احداث‌ شده تا گردشگران بتوانند در کنار استفاده از طبیعت و زیبایی‌های مناطق عشایری و آشنایی با زندگی عشایر، از محصولات و تولیدات عشایر نیز خریداری کنند.

وی با بیان اینکه 20 درصد تولیدات پروتئینی استان را عشایر تولید می‌کنند، گفت: با توجه به این امر هر چادر عشایر یک کارگاه تولیدی کوچک محسوب می‌شود که انواع محصولات را تولید کرده و این کارگاه‌ها باید توسعه‌یافته و تعداد چادرهای عشایری بر اساس برنامه‌ریزی مناسب افزایش یابند.

جبارزاده با بیان اینکه عشایر مرزبانان اصلی استان هستند، افزود: نوعاً بخش‌های ییلاقی و قشلاقی عشایر در مناطق مرزی قرار دارند بنابراین حضور عشایر در این مناطق اطمینان خاطری برای استان بوده و هر چادر عشایری یک پاسگاه و سنگر مقاومتی در برابر خطرات احتمالی دشمنان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش و اهمیت مسابقات اسب‌سواری عشایری بیان کرد: در کنار مسابقات عشایری با توجه به توصیه پیامبر اکرم اسلام (ص) در زمینه یادگیری چند ورزش اساسی در کنار مسابقات اسب‌سواری عشایر بایستی مسابقات تیراندازی نیز برگزار شود، به‌طوری‌که هر یک از عشایر ما در هر حالت باید تیراندازان ماهری باشند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: در کنار مسابقات عشایری، دیگر مسابقاتی که با فرهنگ عشایری همخوانی داشته و همچنین جزو فرهنگ عشایری باید برگزار شود تا تجربیات نسل گذشته به نسل حاضر عشایر انتقال یابد.

وی با بیان اینکه در هر فعالیت اقتصادی و کشاورزی و دامداری اولویت با ساکنان بومی منطقه است، گفت: بایستی در چندین نقطه از استان شرکت‌های متعدد تعاونی تشکیل شود که در این تعاونی‌ها عشایر عضو باشند چراکه در این صورت بیشتر می‌توانیم اراضی را در راستای بهره‌وری مناسب توسعه دهیم.

جبارزاده خاطرنشان کرد: هدف از ساخت سدها علاوه بر امور فنی و عمرانی به علت اشتغال جوانان در منطقه است چراکه این امر سبب توسعه گردشگر شده و جوانان بهتر می‌توانند تولیدات خود را عرضه کنند و با استمرار حمایت از جامعه عشایری شاهد تولید پایدار خواهیم بود.

جبارزاده با اشاره به روی آوردن عشایر به تولیدات آبی افزود: از تولیدات آبی به ویژه تولید ماهی در قفس حمایت می‌کنیم که اگر عشایر در این زمینه وارد عمل شوند می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند.

وی با تأکید بر توسعه و ایجاد کمپ‌های گردشگری عشایری در مناطق عشایری در راستای توسعه گردشگری گفت: در هر منطقه عشایری باید آلاچیق‌های عشایری احداث‌شده و در اختیار گردشگران قرار گرفته شود تا در کنار بحث استفاده گردشگران از طبیعت و زیبایی‌های مناطق عشایری و آشنایی با زندگی عشایر بتوانند از محصولات و تولیدات عشایر نیز خریداری کنند.

استاندار آذربایجان شرقی در مورد افزایش پنل‌های خورشیدی در مناطق عشایری بیان کرد: آماده کمک در راستای افزایش پنل‌های خورشیدی هستیم تا آسایش عشایر عزیزمان را فراهم کنیم.

در ادامه این دیدار استاندار آذربایجان شرقی به نمایندگی از عشایر استان با اهدای لوح قدردانی از دو نفر از عشایر نمونه استان تجلیل نمود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: