چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۲
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: براساس شاخص سلامت استان، بیماری های قلبی عروقی رتبه اول مرگ و میر درشهرستان عجب شیر محسوب می شود.
جعفر صادق تبریزی، روز دوشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان عجب شیر افزود: مرگ و میر از شاخصه های حوزه سلامت است و بررسی علل آن نقش موثری در برنامه ریزی و اجرای اولویت های این حوزه و افزایش امید به زندگی دارد.
وی، با اشاره به فاکتورهای خطرساز سلامتی در شهرستان عجب شیر، اظهار کرد: افزایش سه برابری نمک، دو و نیم برابری روغن و دو و نیم برابری شکر در زندگی روزمره مردم این شهرستان موجب شده که از دو و نیم نفر فوتی در عجب شیر، یک نفر دراثر بیماری قلبی عروقی فوت کند.
رییس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، با بیان اینکه بررسی های آماری شبکه بهداشت و درمان عجب شیر نشان دهنده پیشی گرفتن مرگ و میرها به علت بیماری های غیرواگیر دراین شهرستان است، اظهارکرد: بیماری های غیرواگیر قلبی عروقی، سوانح و سرطان به ترتیب رتبه های اول تا سوم علت مرگ و میرها دراین شهرستان را به خود اختصاص داده است.
تبریزی، با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته شبکه بهداشت و درمان این شهرستان فعالیت چشمگیری در خصوص مسائل بهداشتی و درمانی داشته است، ادامه داد: این شبکه از لحاظ فضای فیزیکی حدود 95 درصد از حالت استیجاری خارج شده و خانه های بهداشت این شهرستان به صورت دولتی اداره می شوند.
وی، با اشاره به اینکه مراکز و خانه های بهداشت عجب شیر به بهترین شکل تجهیز شده است، گفت: تجهیزاتی که درچندین سال گذشته به صورت فرسوده در این شهرستان مورد استفاده قرار می گرفت، از مراکز جمع آوری شده و به منظور ارایه خدمات بهتر به مردم منطقه، تجهیزات مدرن و جدید جایگزین آن ها شده است.
مهاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یادآوری کرد: به غیر از یک روستا در تمامی نقاط این شهرستان زباله و فضولات حیوانی به صورت مکانیزه جمع آوری می شود و اقدام های لازم برای جمع آوری بهداشتی زباله و فضولات این روستا نیز انجام می شود.
جعفرصادق تبریزی افزود: این شهرستان جزو شهرستان های نادر استان است که بیش از 90 درصد روستاهای آن زیر نظر آبفای استان بوده و مردم از آب آشامیدنی سالم بهره می برند.
وی، با بیان اینکه خدمات دهان و دندان در شش ماهه نخست سال جاری در این شهرستان به شکل مطلوبی ارایه شده است، اظهارداشت: ارایه خدمات فیشور سیلنت به یک هزار و 400 نفر، فلوراید تراپی به دو هزار و337 مورد و ترمیم دندان به هزار و800 کودک و زن باردار از جمله خدمات دهان و دندان دراین شهرستان بوده که این خدمات نشان می دهد که شبکه بهداشت و درمان عجب شیر خدمات 20 ساله را در عرض شش ماه به مردم ارایه کرده است.
رییس مرکز بهداشت و درمان آذربایجان شرقی، گفت: یکی از کارهای منحصر به فرد دراین شهرستان، استفاده نانوایی ها از نان سبوس داراست که ترویج این کار درکاهش بیماری های قلبی در بین مردم نقش بسزایی ایفا می کند.
تبریزی، با بیان اینکه 67 درصد کارکنان ادارات عجب شیر دچار چاقی و اضافه وزن هستند، اضافه کرد: براساس این آمار باید به سلامت کارمندان در این شهرستان توجه ویژه ای شود و با بالا بردن فعالیت بدنی و اصلاح تغذیه آنان این معضل رفع شود.
وی با بیان اینکه بیماری فشارخون دراین شهرستان بالاتر از دیگر شهرستان های استان است، ادامه داد: 12 قلیان سرا دراین شهرستان وجود داشت که با کمک دیگر دستگاه ها، پنج قلیان سرا تعطیل شد و با همت بیشتر باید سایر قلیان سراها نیز تعطیل شود تا این شهرستان را شهر بدون قلیان دراستان و کشور معرفی کرد.
تبریزی، با گلایه مندی از همکاری نکردن اداره تعزیرات حکومتی این شهرستان با شبکه بهداشت و درمان، افزود: همکاری ضعیف این اداره، شبکه بهداشت و درمان را در برخورد با متخلفان بهداشتی دچار مشکل کرده است.
وی با اشاره به اینکه 11درصد جمعیت شهرستان عجب شیر را افراد سالمند تشکیل می دهند، گفت: تعداد افراد سالمند دراین شهرستان از متوسط استان بالا است که درصدد بودیم تا کانون دوستداران سالمندان در عجب شیر راه اندازی شود که به علت همکاری نکردن بعضی ادارات دراختصاص مکان مناسب برای این کانون، این کار با مشکل مواجه شد که در صورت رفع این مشکل، هرچه سریعتراین کانون راه اندازی می شود.
تبریزی، با بیان اینکه تمام خانه های سازمانی دراستان به شبکه اینترنت وصل می شود، افزود: درارتباط با خدمات دولت الکترونیک، شهرستان عجب شیر35 خانه بهداشت دارد که فقط 17 باب از آن ها به اینترنت دسترسی دارد که نیاز به همکاری مسوولان برای رسیدن به اهداف خدمات دولت الکترونیک و برقراری اینترنتت دراین خانه های بهداشت است.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت درفاصله 98 کیلومتری جنوب غربی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
برچسب ها: عجب شیر ، بهداشت
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: