جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱
عجب شیر ما - انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 رویداد مهمی است که در صورت بهره برداری درست می تواند به سکوی پرتابی برای صنعت گردشگری کشورمان تبدیل شود، اما کارشناسان امر می گویند که تحقق این مهم نیازمند اقداماتی است که باید از مرز شعار فراتر رفته و به عمل تبدیل شود.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، از این منظر، فرصت تبریز 2018 باید با برنامه ریزی درست و مدیریت قاطع قدر دانسته شود و با تبلیغ فراملی این انتخاب، از آن به بهترین شکل ممکن در راستای معرفی ظرفیت های گردشگری این کلان شهر در سطح خرد و ایران در سطح کلان بهره برد.
ایرنا مرکز تبریز برای تبیین چند و چون این انتخاب و بایسته های استفاده حداکثری از آن میزبان نشست یکروزه ای با عنوان ' تبریز 2018؛ بایدها و ضرورت ها' بود.

** سیر تکامل انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 و مدرس دانشگاه گفت: گفت و گوی تمدن ها، تعامل های بین المللی و صنعت گردشگری از برنامه های موثر سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی است؛ مقر این سازمان در جده عربستان با عضویت 57کشور اسلامی جهان قرار دارد.
غلامحسین کریمی افزود: وزیران گردشگری کشورهای اسلامی در این سازمان به صورت دوره ای شهرهای نمونه را به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب می کنند؛ در 13 آبان 2013 میلادی معیارهایی برای انتخاب پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی تهیه شد و دبیرخانه این سازمان 2 شهر را از هر کشور به عنوان نامزد پذیرش کرد.
وی اظهار کرد: یزد و تبریز نامزد انتخاب به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی از ایران شدند و طرح های توجیهی آن منطبق با اهداف و شرایط در سطح این استان ها تنظیم شد؛ در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی طرح های توجیهی در 2 دوره مختلف مورد داوری قرار گرفت؛ داوری اول در کوالامپور و دور دوم داوری ها در دی 94 شمسی در شهر نیجر.
عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 ادامه داد: در نتیجه این داوری ها، تبریز با رای 90 درصدی کشورهای عضو به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی انتخاب شد. به این ترتیب قدس/2015/، قونیه/2016/، مدینه/2017/ و تبریز/2018/ به ترتیب به عنوان پایتخت کشورهای اسلامی انتخاب شدند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز گفت: تحقق تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری سال 2018 با ایمان قلبی تحقق یافت.
رضا خلیلی اظهار کرد: این انتخاب از بین 57 کشور اسلامی با باور عمومی انجام شد و به جز عربستان تمام کشورهای اسلامی از آن حمایت کردند .
وی افزود : پیش از تبریز شهرهای قدس،قونیه و مدینه انتخاب شدند و ایران برای اولین بار این عنوان را کسب کرد.

** مشارکت مردمی پیش نیاز تحقق اهداف تبریز 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 اظهار داشت: فرهنگ سازی در ارتباط با جلب مشارکت های مردمی، پیش نیاز برنامه ها و فعالیت های آینده است.
کریمی افزود: منابع و ظرفیت های شهر تبریز برای آماده سازی این رویداد بین المللی باید آماده شود و در فضای شهر این رویداد باید خودش را نشان دهد؛ منابع و ظرفیت های ملی و استانی باید در این راستا قرار گیرد و در همین راستا نماینده عالی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی تشکیل شورای سیاست گذاری تبریز 2018 میلادی را در دستور کار قرار داده است.
وی با اشاره به اینکه تبریز 2018 از دست آوردهای دولت تدبیر و امید است، افزود: تشکیل شورای حاکمیتی در همین راستا ضروری بود اما اجرای برنامه ها و فعالیت های مرتبط با این رویداد باید توسط مردم صورت بگیرد؛ این شورا به ریاست استاندار آذربایجان شرقی و نیابت معاون عمرانی استاندار تشکیل شد و اعضای آن از بین مدیران شهری انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه دبیری این شورا بر عهده مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و دبیری اجرایی آن نیز بر عهده شهردار تبریز است، افزود: کمیته های تخصصی این شورا پس از جلسه های متمادی از میان بخش های خصوصی، عمومی و حاکمیتی انتخاب شدند.
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 اضافه کرد: این کمیته ها کارگروه هایی را تشکیل داد و سندهایی تدوین و تکالیف دستگاه های اجرایی را مشخص کرده است.
وی ادامه داد: تبریز 2018 میلادی متعلق به همه است و باید همه به اندازه توان مشارکت کنند؛ تا زمان حاضر نیز مردم تبریز نسبت به موضوع تا حدودی حساس شده اند اما رسانه ها باید بیشتر به آن پرداخت کنند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری تبریز نیز با اشاره به ضعف های اطلاع رسانی افزود: اگر هر شهروند کار خودش را در وقت تعیین شده انجام دهد، در سال 2018 میلادی خواسته ها محقق می شود؛ 2018 میلادی، سال شروع تحول در گردشگری شهری تبریز است و هدف غایی نیست.
خلیلی با اشاره به اینکه برای استفاده از این فرصت باید از تمام توان و ظرفیت های استان بهره بگیریم، بیان داشت: برای استفاده از فرصت تبریز 2018 باید بدانیم بین استفاده برای توانمند شدن در حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت های گردشگری استان، تفاوت وجود دارد .
وی افزود : باید در کنار این که بیاموزیم چگونه از داشته ها و ظرفیت های موجود استفاده کنیم؛ علاوه بر آن باید بتوانیم بر توان ظرفیت های موجود بیافزاییم ضمن اینکه پتانسیل های مغفول مانده استان را هم فعال کنیم .
خلیلی گفت : باید برنامه سالانه رویدادها و نمایشگاه های بین المللی را داشته باشیم و در این رویدادها حضور فعال پیدا کنیم .
وی ثبت آثار استان در کتاب ها ،مراسم ها، رویدادها و نمایشگاه های گردشگری بین المللی را فرصت جدیدی برای استان دانست تا با توان بیشتری تبریز 2018 مدیریت کند.

** شهرهای نمونه گردشگری به مثابه اکسپوی اسلامی
عضو شورای سیاست گذاری تبریز 2018 گفت: اصلی ترین هدف سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی از انتخاب شهرهای نمونه گردشگری، شناساندن ظرفیت های گردشگری جهان اسلام و تقویت ارتباط بین مسلمانان با ابزار گردشگری است؛ برگزاری این رویداد می تواند نزدیکی و تعامل کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز با تاکید بر اینکه اهمیت رویداد تبریز 2018 باید در لایه های اجتماعی شهر نیز تبیین شود، گفت : اگر می گوئیم باید به سمت تبریز شهر جهانی حرکت کنیم باید دیدگاه ها هم به آن سمت حرکت کند .
خلیلی افزود : آثار و اقدامات متفاوت می تواند تبریز را از دیگر شهرها متفاوت کند .
وی همچنین از رایزنی برای عضویت در سازمان جهانی گردشگری خبر داد و افزود : اقدامات اولیه آن انجام شده و در کنار آن عضویت در شورای جهانی صنایع دستی را در کارنامه خود داریم .
وی با تاکید بر اینکه باید مطابق ذائقه گردشگران خارجی تا حدودی که چارچوب کشورماست باید عمل کنیم، گفت : یک میلیارد و 135 میلیون گردشگر چینی در سال در دنیا داریم در صورتی که در تبریز ما کتاب چینی نداریم تا بتوانیم از فرصت گردشگران چینی به صورت موثر بهره مند شویم .
وی خروج از پیله محدودیت ها و اعتقاد و باور به توانستن در بروز موفقیت های فراوان در حوزه گردشگری را از عوامل موفقیت در برگزاری رویداد تبریز 2018 دانست.
خلیلی، ارتقای ظرفیت های فرودگاهی و تجهیز این فرودگاه را برای برگزاری تبریز 2018 لازم دانست و گفت: تبلیغات تبریز 2018 باید در تمام فرودگاه های بین المللی کشورمان وجود داشته باشد و در سطح کلان از تبریز در این خصوص حمایت بیشتر و کاملی شود .
وی اضافه کرد : استقرار نمایندگی شرکت های معتبر هواپیمایی دنیا و شرکت های چند ملیتی در تبریز موجب تحرک و رفت و آمدهای بیشتر گردشگران به تبریز می شود .

** تبریز 2018؛ رویدادی با مقیاس جهانی و اطلاع رسانی محلی
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 در خصوص نقش رسانه ها و تبلیغات رسانه ای در برآوردن اهداف انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 اظهار داشت: برای موفقیت در تبریز 2018 تعامل با رسانه ها ضروری است.
کریمی یادآور شد: رویداد تبریز 2018 نیاز به تولید محتوا و اشاعه در سطح بین المللی دارد؛ میزگردهای چالشی باید از شبکه های بین المللی پخش شود و در این ارتباط مجبور به استفاده از ظرفیت شبکه های بین المللی هستیم. خلا موجود در امر اطلاع رسانی تبریز 2018 در سطح بین المللی بی توجهی رسانه های ملی به این موضوع است؛ جامعه هدف ما بین المللی است اما اطلاع رسانی بین المللی نداریم.
وی ابراز امیدواری کرد تا با تشکیل دبیرخانه ملی تبریز 2018 رسانه های فرا مرزی از جمله ایرنا و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی نقش آفرینی کند.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز رونق دادن بازار ورود گردشگران خارجی به تبریز را راهکار دیگر تقویت ظرفیت های استانی و آمادگی برای تبریز 2018 دانست .
خلیلی، تعدد مراکز تصمیم گیری در خصوص تبریز 2018 را یکی از آسیب های این موضوع مهم اعلام و اضافه کرد: باید مدیریت واحد وجود داشته باشد و به اهمیت موضوع توجه کافی شود.
وی تبریز 2018 را فرصت مناسبی برای ارتقای دایمی ظرفیت های گردشگری این شهر دانست و گفت: البته توسعه جهشی گردشگری بدون توسعه بخش های دیگر ممکن نیست.
کارشناس بازاریابی بین المللی و دانشجوی دوره دکترای مدیریت دانشگاه تبریز نیز با اشاره به اینکه 2018 میلادی تاکنون جنبه تبلیغاتی داشته است، گفت: تبلیغات مربوط به تبریز 2018 تا زمان حاضر به تبلیغات محیطی، ناقص، محلی و کم محتوا در سطح تبریز معطوف شده است در حالی که مخاطبان این رویداد بین المللی مسلمانان خارج از کشور هستند.
علیرضا عبدالحسینی خلیق با اشاره به اهمیت بروزرسانی اطلاعات در فضای مجازی افزود: هنوز وب سایت فعالی برای معرفی ظرفیت های گردشگری تبریز فعلا نیست وگاهی فاصله بین انتشار مطالب به دهها روز می رسد.
وی نبود مطالعات فرهنگی برای شناسایی نیازهای گردشگران را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: نبود بانک اطلاعاتی پیش از این نیز گردشگری سلامت را در آذربایجان شرقی به ورطه تعطیلی کشانده است.

** ملزومات تبریز 2018
عضو شورای سیاستگذاری تبریز 2018 گفت: در صنعت توریسم یک ارتباط تعاملی بین میزبان و گردشگر وجود دارد؛ نباید اصطکاک به وجود بیاید. ایماژ میهمانان نسبت به مردم تبریز باید مثبت باشد.
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز تاکید کرد: مردم محلی باید احساس کنند که حضور گردشگران علاوه بر آثار اجتماعی و فرهنگی در وضعیت معیشت آنان تاثیرگذار است و آموزش های عمومی در این ارتباط می تواند تاثیرگذار باشد.
خلیلی ادامه داد: لمس این ملزومات می تواند اصلاح رفتار و یادگیری زبان را در پی داشته باشد و یکی از دست آوردهای 2018 میلادی تحول در رفتار و فرهنگ مردم تبریز خواهد بود.
وی با اشاره به جایگاه رسانه ها در تبیین و اطلاع رسانی تبریز شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، اظهار کرد: بخش مهم گردشگری و تبلیغات و اطلاع رسانی مربوط به آن، رسانه های تاثیرگذار هستند.
وی افزود: علاوه بر اینکه رسانه ها باید توانایی ایفای نقش بین المللی در خبررسانی، اطلاع رسانی و تبلیغات در تبریز 2018 را داشته باشند باید رسانه های بین المللی را هم در کنار خود داشته تا ابعاد اخبار تقویت شود .
وی با اشاره به چشم انداز جذب 20 میلیون گردشگر در ایران گفت: تبریز با استفاده از فرصت تبریز 2018 علاوه بر کمک به تحقق این موضوع می تواند سهم مناسبی برای شهرمان را به ارمغان آورد .
خلیلی اظهار کرد: رونق گردشگری رونق اقتصاد شهر را به دنبال دارد و به آن شتاب می دهد و تا آنجایی که به شهرداری تبریز مربوط است اقدامات برای تبریز 2018 آغاز شده است.
وی با اشاره به انتخاب شهرداری تبریز به عنوان دبیر اجرایی تبریز 2018خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز در فعالیت های اجرایی پیشرو است و اگر مسئولیت دبیری اجرایی تفویض شود ما کارمان را راحت تر انجام می دهیم .
وی افزود : اجلاس وزرای گردشگری که در تبریز برگزار می شود فرصت دیگری است که می تواند برای تبریز 2018 بسیار مفید باشد .
خلیلی گفت : شهرداری تبریز تاکنون در نمایشگاه های ابوظبی،برلین و آذربایجان که جزو نمایشگاه های معتبر و اصلی گردشگری جهان می باشد شرکت کرده است و در این نمایشگاه ها، ظرفیت های گردشگری تبریز را معرفی کردیم .
وی همچنین استفاده نشدن از ظرفیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اجرای تبریز 2018 و رفع موانع و مشکلات برگزاری را از دیگر خلاها دانست و افزود: مردم تبریز به تنهایی نباید متحمل بودجه و اعتبارات این رویداد بزرگ فرهنگی و گردشگری باشند .
وی به فرهنگ غنی منطقه اشاره کرد و افزود: آذربایجان شرقی پتانسیل مهمان نوازی را دارد اما برای پذیرش میهمان نیازمند آموزش و سواد لازم در زینه علوم ارتباطات اجتماعی است.
وی با اشاره به اینکه برای رتبه بندی رستوران های تبریز هیچ برنامه ای نداریم، گفت: غذای تبریز در سطح کشور و برخی از کشورهای همسایه از کیفیت مورد قبول برخوردار است اما تاکنون هیچ انگیزه ای برای رقابت بین آنان ایجاد نکرده ایم و نمی توان رستوران های چند ستاره در شهر تبریز شناسایی کرد.
فارغ التحصیل مقطع دکترای تخصصی مدیریت از دانشگاه تهران نیز گفت: برنامه ریزی در زمینه های ارزان بودن مسافرت، تجربه فضای آرام، برجسته سازی خدمات و ظرفیت های متمایز تبریز، رفتارشناسی و شناسایی ترجیحات مشتریان، سهولت تردد، افزایش بهره وری در خدمات گردشگری و تربیت نیروی انسانی با سواد و مجرب برای رویداد تبریز 2018 میلادی ضروری است.
عبدالحسینی خلیق افزود: سازمان استاندارد نیز باید تا زمان حاضر استانداردهای لازم در زمینه های مختلف را برای رویداد بین المللی تبریز 2018 تدوین می کرد تا امروز با توجه به این هدفگذاری ها به سمت ارتقای وضعیت فعلی حرکت می شد.
برچسب ها: تبریز 2018 ، جهش ، گردشگری
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: