سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - April 16 2024
کد خبر: ۱۸۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
عجب شیر ما - از دوران باستان جهانگردي و سفر جزو علايق اصلي و ذاتي بشر به شمار مي رفته است. اين موضوع باعث شده که از همان دوران امکانات و تسهيلاتي براي علاقه مندان سفر و گردشگري در اقصي نقاط جهان فراهم شود.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از شهریار، در روم باستان تعداد زيادي مسافرخانه يا استراحتگاه در مسير راه مسافراني که البته آن زمان بيشتر مقامات دولتي وشخصيت هاي شناخته شده بودند، بنا شد. در قاره آسيا نيز استراحتگاه هاي کوچک و موقتي در مسير راه کاروان ها ساخته شد. در قرن پانزده ميلادي نخستين مهمانپذير ها با هدف درآمدزايي در اروپا پا به عرصه وجود گذاشتند.

گفته مي شود کلمه هتل از دهه 1760 ميلادي براي ناميدن اين مراکز اقامتي مورد استفاده قرار مي گرفت.
 واژه هتل ريشه فرانسوي دارد و به لغت hôte به معني host يا همان ميزباني باز مي گردد.
اين مراکز اقامتي در طول قرون گذشته به تدريج دچار تغيير و تحول اساسي شد تا جايي که هتلداري خود به صنعتي درآمدزا تبديل شد که طرفداران زيادي هم پيدا کرد.
در عصر حاضر نحوه گذراندن تعطيلات و اوقات فراغت توسط مردم دچار تغيير و تحول اساسي شده است. اغلب افراد ترجيح مي دهند از اين فرصت ها استفاده کنند تا هم اوقات خوبي را در کنار خانواده و دوستانشان بگذرانند و هم از اماکن گردشگري داخل و خارج از کشورشان ديدن کنند.
 به همين دليل هم در سال هاي اخير گردشگري در سراسر دنيا کاملاً توسعه يافته و متحول شده است و اين موضوع تاثير فراواني بر صنعت هتلداري و نحوه مديريت مراکز اقامتي گذاشته است. خدمات صنعت هتلداري اصلي ترين حلقه توسعه صنعت جهانگردي را تشکيل مي دهد.

اگر مسافر مطمئن نباشد که در مقصد آرامش خواهد داشت قطعاً از سفر چشم پوشي خواهد کرد. هتل ها و مراکز اقامتي که شرايط مناسبي براي اقامت مسافر فراهم مي کنند نقش بسيار تاثير گذاري بر افزايش شمار مسافراني دارند که به آن نقطه از دنيا سفر مي کنند. مسافري که فرسنگ ها از خانه و کاشانه خود دور شده تا از منطقه اي توريستي ديدن کند اگر راحتي و آسايش خانه را حس کند مطمئناً نه تنها خود از اين سفر لذت مي برد و تصميم مي گيرد اين تجربه را تکرار کند، بلکه در بازگشت به خانه اطرافيان و آشنايانش را ترغيب مي کند که به اين سفر بروند.
به همين دليل هم هست که مديران هتل ها و مراکز اقامتي واقع در اماکن گردشگري تمام تلاش خود را به کار مي گيرند تا حداکثر امکانات و تسهيلات را با قيمتي متناسب در اختيار مسافران قرار دهند. اين آسايش و راحتي بايد براي تمام مسافران از هر قشر و طبقه اي که باشند فراهم شود.
در حالي که هتل هاي پنج ستاره از مسافراني که به طبقه ثروتمند تعلق دارد پذيرايي مي کنند هتل هاي کوچکتر و مراکز اقامتي ارزانتر براي استفاده افراد متعلق به طبقه متوسط بايد در دسترس باشند. حضور بخش خصوصي در صنعت هتل و هتلداري تاثير بسزايي در جذب جهانگردان دارد و اتخاذ تدابير درست از سوي دولت ها در اين عرصه مي تواند به توسعه زير بناي صنعت گردشگري منجر شود.
با افتتاح هتل لاله پارک در هفته ای که گذشت تعداد هتل های لوکس تبریز از 4 هتل به 5 هتل افزایش یافت. تعدد هتل های 4 و 5 ستاره در هر شهری نشان از تامین بودن زیرساخت های آن برای حضور گردشگر دارد در حالی که یکی از پارمترهای میزبانی برنامه های بین المللی وجود هتل هایی است که به اصطلاحی به آن ها Quality File Room  گفته می شود.
انتظار می رود شاهد افزایش این هتل ها در آستانه تبریز 2018 باشیم و به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی تبریز 2018 نقطه آغازی باشد برای پیشرفت صنعت گردشگری در تبریز.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: