جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۸۵۴
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
شایسته‌سالاری و مردم ‌محوری باید در مدیریت پیاده شود و مردم باید حس کنند که مدیران برای پیشرفتشان تبعیضی قایل نخواهند شد. افزایش آمار فسادهای مالی در سال‌های اخیر می‌تواند متاثر از انتصاب‌های باندی باشد که اخیرا رواج پیدا کرده است انتخاب مدیران به دلیل نسبت جناحی و نه شایستگی، پسندیده نیست، چشم‌پوشی از خطای مدیری که در حلقه یاران قرار دارد، مسلما آسان‌تراست، درعین حال صرف اینکه شخص متخصصی به دلیل انتصاب به مسئولی، از قرارگرفتن در سمت‌های مهم، محروم شود، جایز نیست.

مسئولان کشور باید سعی کنند شخصی را که تخصص دارد و می‌تواند در پست‌های کلیدی مملکت مفید باشد، مورد استفاده قرار دهند و این مهم است که مدیران کلیدی کشور تخصص‌های لازم را داشته باشند. از طرفی افزایش آمار فساد در سال‌های اخیر می‌تواند متاثر از انتصاب‌های باندی و حتی فامیلی باشد که اخیرا رواج پیدا کرده، نه اینکه خود آن فرد نالایق و بی‌کفایت باشد، دلیل اصلی نبودن تخصص و مهارت لازم است که خطای یک مدیر را دو برابر می‌کند.
بیشترین نگرانی و اعتراض مردم، نگرانی جذب فامیلی در ادارات می‌باشد. دقت در رفع این معضل نیز ضروری و بدیهی است در صورت بروز این موارد مردم ناگزیر به اظهار شفاف برای رفع مشکل خواهند شد
پس از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، موجی از امید در دل مردمی روشن شد که امیدوار به شعارهای دولت یازدهم چشم به سوی آینده داشتند. بدون شک حل مشکل بیکاری یکی از مهمترین خواسته‌ها و البته برجسته ترین شعار دولت تدبیر و امید بود.بی تردید برطرف نمودن معضل بیکاری می‌تواند یکی از موثرترین راهکارهای کاهش تورم در راستای ایفای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشد. اما آن چه که تا حدود زیادی می‌تواند حلاوت و شیرینی این پیروزی را در کام مردم تلخ کند، ظهور و گسترش پدیده ای به نام انتصابات فامیلی در استان است. پدیده ای که به دلیل کثرت این نوع انتصابات و رابطه خواهرزادگی، برادر زادگی، برادر فرد و... منصوب شده با شهردار شهرستان عجب شیر  از آن نیز نام برده می‌شود
مسئولین باید توجه داشته باشند که با وجود اینکه حتی مردم عادی نیز می‌دانند که روابط و ضوابط و پارتی بازی‌ها معجزه می‌کنند، می‌توانند برای برخی افراد فاقد تخصص و تحصیلات، سودها و موقعیت های کلان به ارمغان آورند، کلید رهایی از چنگ قانون هستند، زمان انجام کارها را تسریع می‌بخشند، ظالم یا قانون شکن را به یک فرد محق و شریف تبدیل می‌کنند و مظلوم و متضرر را متهم به توهم و کج فهمی می‌نمایند و.... و اینها تنها بخشی از معجزات پارتی بازی است ....
اما روی دیگر این سکه نا امیدی و بی اعتمادی است که یک جامعه را اسیر و فلج می‌کند. بسیارند افرادی که امید آنها برای داشتن موقعیت هایی که شایستگی آن را داشته اند از بین رفته است. بسیارند کسانی که حقوق مسلم آنها به واسطه رشوه و یا پارتی بازی، پایمال شده و همه این‌ها در خاطره خاموش جامعه، نوعی بی اعتمادی و ناامنی و ناامیدی ایجاد می‌کند.
این پدیده شوم می‌تواند به طور قابل توجهی بر اراده و اعتماد فردی افراد جامعه نیز تاثیر بگذارد. طوریکه حتی در مواردی که گزینش افراد به صورت کاملا منصفانه و عاری از هرگونه رابطه و ضابطه ای صورت می‌پذیرد، بیشتر مردم به سبب  پیشینه و زمینه ذهنی که پارتی بازی را عامل موثر و حاکم در گزینش می‌پندارند ، علیرغم داشتن تخصص از ورود به چنین عرصه هایی چشم پوشی می‌کنند؛ و نتیجه اینکه هم آنها با وجود تحصیل و داشتن تخصص از رشد اجتماعی باز می‌مانند و هم جامعه از تخصص و مهارت های آنها بی بهره می‌ماند.
سیستم رابطه‌ای، رانتی و عدم نظارت در ادارات کشور قابل کتمان نیست، باید روابط و رانت‌هایی که در سیستم وجود دارد، در کوتاه‌مدت دلایل روشن و شفاف آن احصا و پیشگیری شود. استفاد شخصی از موقعیت و مناصب اداری و جلب منفعت فردی و یا گروهی و عدم توجه به خدمت عمومی به  مردم و رضایت همگانی که این باعث رضایت مندی مردم از نظام خواهد شد اگر مناصب اداری در خدمت فردی باشد باعث ناراضی مردم از نظام خواهند شد. انگیزه تلاش و رقابت را در بین افراد جامعه از بین می‌برد مسئولین استانی، باید به گزینش‌های عادلانه مدیریتی اهمیت دهد. فساد ادارای و مالی یک انحراف است، که گزینش‌های باندی، فامیلی، زمینه‌های این فساد را آسان‌تر می‌کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: