شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶
ایران یکی از نفت خیز ترین مناطق جهان محسوب می‌شود و از ذخایر زیرزمینی قابل توجهی برخوردار است که نمونه آن تولیدات گاز این کشور است که در رتبه دوم جهان قرار دارد. با این حال مشکل بیکاری از دردسرهای دولتهای مختلف در ایران بوده است، بطوریکه هیچ دولتی در ایران نتوانسته است بطور محسوس و قابل قبولی این معضل را حل نماید. عدم توانایی دولت در ایجاد اشتغال مناسب و آبرومندانه برای نسل جوان به عاملی برای رواج انحراف اخلاقی و اجتماعی در میان آنها تبدیل شده است.

امروزه پيدايش و گسترش سريع شهرها و فزوني جمعيت آن همراه با مسائل و مشكلات خاصي است كه در طول تاريخ سابقه ندارد. مسأله بيكاري و اشتغال به  عنوان يكي از عمده‌ترين مسائل اجتماعي اقتصادي، گریبانگير كشورهاي در حال توسعه مي‌باشد. بيكاري منشأ بسياري از پيامدهاي ناگوار اجتماعي و مسبب اصلي از هم گيسختگي‌هاي تعامل های مورد لزوم جامعه است.
بيكاري از عمده ترین عامل فساد شناخته مي‌شود و ريشه‌ها و عوامل نابهنجاري‌‌هاي اجتماعي بسیاری از جمله : فحشا، سرقت، اعتياد، ضرب و جرح، تجاوزات فردي و گروهي و... است كه بايد مورد مطالعه كارشناسي قرار بگيرد
بیکاری و فرار از مشکلات زندگی و عدم توانایی فرد از روبرو شدن با مسایل اجتماعی موجب می‌شود که جوان مواد مخدر را پناهگاهی برای خود تلقی کند و به آن پناه ببرد. در اکثر کشورها معتادان هر جامعه را افراد فقیر و بیکار تشکیل می‌دهند و این نشان دهنده رابطه مستقیم بین فقر و بیکاری با اعتیاد است. بیکاری و نداشتن حرفه به کمک عوامل مختلف از جمله فشارهای اقتصادی ناشی از بیکاری و وجود وقت آزاد که اغلب به سبب کمبود محیط های پرورشی یا سرگرمی های ناسالم و منحرف کننده بر می‌گردد از عوامل بسیار موثر در جذب دوستان ناباب می‌باشد که زمینه ساز اعتیاد می‌گردند. بیکاران فقیر و دارای وضع مالی بد، برای بدست آوردن کار و رفع نیازهای مالی خودشان به مواد مخدر نزدیک می‌شوند.
باید توجه داشت که اگر دولت نتواند با یک برنامه کوتاه مدت و ضربتی و برنامه بلند مدت به حل بیکاری بپردازد و امید به زندگی سالم را در جوانان تقویت کند، باید شاهد روی آوردن گسترده جوانان ایرانی به اعتیاد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: