پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
مهدی تقوی اقتصاددان:
عجب شیر ما - با حذف تحریم ها و آزادسازی دلارها، مجددا شرکت های بورسی به افزایش سودآوری می رسند که این تحول به نوبه خود تقاضا را برای خرید سهام به ویژه در طبقه متوسط جامعه که بورس را پایگاه و پناهگاه اقتصادی خود می یابند، بالا خواهد برد.
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، بیشترین حجم سرمایه گذاری در بورس را متعلق به طبقه متوسط دانست و گفت: تورم 40 درصدی در گذشته این طبقه را به نابودی کشاند؛ اما با اجرای برجام امید می رود که طبقه متوسط جان تازه ای بگیرد و به بازار سهام برگردد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از سنا، مهدی تقوی افزود: با حذف تحریم ها و آزادسازی دلارها، مجددا شرکت های بورسی به افزایش سودآوری می رسند که این تحول به نوبه خود تقاضا را برای خرید سهام به ویژه در طبقه متوسط جامعه که بورس را پایگاه و پناهگاه اقتصادی خود می یابند، بالا خواهد برد.

این اقتصاددان پیش بینی کرد: با آزادسازی اموال بلوکه ایران در خارج از کشور که میزان آن به حدود 22 میلیارد دلار می رسد، قیمت دلار تا 3000 تومان و حتی پایین تر از آن کاهش یابد.

تقوی درخصوص نحوه هزینه دارایی های آزاد‌ شده ایران گفت: این رخداد می‌تواند قیمت دلار را بشکند، اما به هیچ وجه نباید قیمت ارز را بالا نگه داشت، چرا که موجب افزایش دوباره تورم خواهد شد.

وی سپس با اشاره به بسته حمایتی دولت که اخیرا در راستای تحریک بازار طراحی شده گفت: موضوع کاهش ذخیره قانونی بانک ها که دراین بسته آمده، قدرت وام دهی بانک ها را بالا می برد و این نیز تولید را به سمت بالا حرکت می دهد .

تقوی با بیان اینکه در همه کشورها آنچه مهم است نرخ بهره واقعی است، اظهار داشت: در دولت گذشته، نرخ بهره واقعی – یعنی نرخ بهره اسمی منهای نرخ تورم- منفی بود. اما دولت جدید با پایین آوردن تورم، باعث شده است که این نرخ بهره واقعی مثبت شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: معمولا بانک ها باید نرخ بهره واقعی 2 درصد دهند که الان دولت نرخ بهره ای را که قرار است به سپرده ها دهد 18 درصد اعلام کرده و این 18 درصد را که منهای 15 و نیم درصد تورم کنیم، همان 2 و نیم درصد به دست می آید.

وی در گفت و گو با سنا افزود: اگر به بنگاه ها هم با نرخ بهره واقعی سه و نیم درصد بدهند، هم وضع بانک ها خوب می شود و هم بنگاه ها و با این اتفاق ، اقتصاد شروع به رشد می کند.

تقوی با بیان اینکه در گذشته چهار سال نرخ رشد اقتصادی منفی و نرخ تورم 40 درصد داشتیم، گفت: واحدهای تولیدی از سیاست اجرای سرهم بندی یارانه ها ضربه سنگینی خورده اند و این موضوع منجر به بیکاری گسترده و کنار رفتن بسیاری از واحدهای تولیدی شده بود. اما دولت فعلی دو کار درست انجام داده است: یکی اینکه تورم را پایین آورده و دوم اینکه نرخ های رشد اقتصادی را مثبت کرده است .

وی بهترین راه برای هزینه‌کرد درآمد‌های آزاد شده ایران را کمک به واحد‌های تولیدی دانست و گفت: آنچه ما در شرایط فعلی از دولت فعلی می خواهیم، این است که به صنعت کمک کند و منابع آزاد شده را برای وام‌دهی به واحد‌های تولیدی و نوسازی آنها به کار گیرد. چون سال هاست که ماشین آلات این بخش مستهلک و از رده خارج شده است و همین تکنولوژی قدیمی، تولیدات آنها را پرهزینه می کند .

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: وقتی با اجرای برجام، آزادسازی منابع مالی دولت باعث ارزان شدن دلار بشود، برای واحدهای تولیدی هم صرف می کند که ماشین آلات مستهلک خود را جایگزین کنند؛ چرا که کارخانه ها، ماشین آلات و قطعات خود را از خارج وارد می کنند و وقتی اینها ارزان تر تمام شود، هزینه های تولید هم کاهش می یابد و در نتیجه، منحنی عرضه و تقاضا در قیمت های پایین تر و تولید بیشتر به تعادل خواهد رسید.

تقوی در بخش دیگری از گفتگوی اختصاصی با سنا، کاهش قیمت نفت از 100 دلار به 40 دلار را از چالش های بزرگ اقتصاد ایران دانست و گفت: اگر قیمت نفت بالا برود، درآمد خالص دولت هم بالا می رود و دولت می تواند زیرساخت های اقتصادی را درست کند تا به تبع آن تولید نیز افزایش یابد .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تحولات اخیر در بازارهای جهانی،   قیمت نفت نیز در آینده ای نه چندان دور مجددا به بیش از 60 دلار و حتی 70 دلار صعود کند.

برچسب ها: بورس ، طبقه متوسط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: