جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸
مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایرانیان عنوان کرد:
عجب شیر ما - همراه با لغو تحریم های بین المللی محدودیت های صادرات محصولات برداشته می شود و از سوی دیگر جذب سرمایه گذاران خارجی با تمهیدات دولت جهت مشارکت شرکت های خارجی با داخلی می تواند به رونق اقتصادی منجر شود و در صورتیکه همکاری ها به صورت فعالیت مشترک باشد و محدود به واردات و فروش کالا نباشد، مثمر ثمر خواهد بود.
ریسک سیستماتیک بازار سرمایه با توجه به شرایط بوجود آمده در حوزه سیاسی کشور و رفع تحریم های بین المللی کاهش یافته و با رفع محدودیتها و تحریم های اعمالی دستیابی به رونق اقتصادی دور از انتظار نیست.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از بورس نیوز، مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این مطلب عنوان کرد: همراه با لغو تحریم های بین المللی محدودیت های صادرات محصولات برداشته می شود و از سوی دیگر جذب سرمایه گذاران خارجی با تمهیدات دولت جهت مشارکت شرکت های خارجی با داخلی می تواند به رونق اقتصادی منجر شود و در صورتیکه همکاری ها به صورت فعالیت مشترک باشد و محدود به واردات و فروش کالا نباشد، مثمر ثمر خواهد بود.

ولی جاویدی به کاهش قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی اشاره کرد و ابراز داشت: روند نزولی قیمت جهانی فلزات اساسی و مواد پایه در حالی عمدتا بموجب کاهش رشد اقتصادی کشور چین بوده که این روند تاکنون تداوم داشته و فعلاً رشد قیمتی آنها دور از انتظار است. از این رو می توان گفت ریسک سیستماتیک ناشی از این امر همچنان بر وضعیت صنایع و بازار سرمایه برقرار است. حال آنکه با توجه به اینکه صنایع و تولیدکنندگان طی سال های اخیر با شرایط اعمال تحریم ها فعالیت میکردند، به نظر می رسد رفع محدودیت های بین المللی می تواند موجب افزایش تولید و صادرات محصولات تولیدی آنها شود و در نهایت این امر بخشی از آثار منفی ناشی از افت قیمت جهانی فلزات اساسی را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به عدم رفع ابهامات موجود در صنایع مختلف همچون پتروشیمی در این خصوص ابراز داشت: تعیین تکلیف قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشی و نرخ فروش فرآورده های نفتی یکی از مهمترین ابهامات موجود در بازار سرمایه است که در صورت مشخص شدن آن با توجه به اینکه بخش عمده ای از ارزش بازار سرمایه به دو گروه مذکور اختصاص دارد، شاهد اعمال اثر مثبت و واکنش سهامداران به این موضوع خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: به نظر می رسد بازار سرمایه به جمع بندی کاملی در خصوص چشم انداز صنایع و آینده این بازار نرسیده است. حال آنکه به تدریج خوش بینی و چشم انداز مثبت به واسطه واکنش دولت نسبت به رکود اقتصادی کشور و ارائه بسته اقتصادی در حال شکل گرفتن است و دولت عزم کلی برای بهبود شرایط اقتصادی دارد.

مدیر سرمایه گذاری بیمه اتکایی ایرانیان همچنین در خصوص برنامه های دولت جهت کاهش نرخ سود سپرده بانکی گفت: اگر چه کاهش نرخ سود بانکی به بهبود وضعیت بازار سرمایه کمک می کند اما می بایست این موضوع به صورت عملی در میان بانک ها اجرایی شود. به گونه ای که با کاهش نرخ سود بین بانکی از طریق کاهش نرخ سپرده قانونی وتجهیز منابع جدید برای بانکها توسط بانک مرکزی رقابت میان آنها برای اعلام نرخ های بالاتر از بین برود که البته اجرایی شدن این موضوع نیاز زمان خواهد داشت و لذا اعمال اثرات مثبت آن بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه در بلند مدت مشاهده خواهد شد.

جاویدی در خصوص راهکارهای پیش رو برای جذب نقدینگی جدید به بازار سرمایه گفت: هدایت سرمایه به سمت بورس از یک سو نیازمند جذابیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه نسبت به بازارهای رقیب با آن بویژه بازار پول است و از سوی دیگر به رشد سودآوری صنایع نیاز دارد و در حال حاضر این دو عامل موجب شده تا سرمایه گذاران نسبت به تزریق نقدینگی محتاط باشند.

علاوه بر این، اثرات اجرای سیاست های پولی ومالی انبساطی دولت در کوتاه مدت وبلندمدت ازسال 94 به بعد مورد انتظار بوده و این امر موجب شده تا نقدینگی با طمأنینه وارد بازار سرمایه شود . از این رو می توان گفت تا پایان سال رشد قابل توجه قیمت سهام شرکت ها و در مقابل افت حائز اهمیت ارزش سهام و شاخص ها دور از انتظار است و بازار سرمایه روند متعادل ملایمی را سپری خواهد کرد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: