پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۱۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
تصادفات جاده‌ای آذربایجان شرقی در نوروز
طرح نوروزی پلیس‌راه در محدوده زمانی ۲۵ اسفند ۹۴ و تا ۱۴ فروردین‌ سال جاری اجرا شد که در این بازه، شاهد کاهش تصادفات و افزایش تعداد کشته‌های جاده‌ای در آذربایجان شرقی بودیم.
آذربایجان ‌شرقی با داشتن بیش از ۱۴ هزار کیلومتر آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی و همچنین ۴۵ هزار و ۴۸۱ کیلومتر مربع مساحت، یکی از بزرگترین استان‌های کشور است که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیه شمال غربی کشور نیز محسوب می‌‌شود.

در سطح این استان ۲۳۵ کیلومتر آزاد راه، ۴۳۹ کیلومتر بزرگراه، هزار کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۷۲۵ کیلومتر راه فرعی و بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه روستائی وجود دارد و از این حیث یکی از استان‌های بزرگ کشور به شمار می‌رود.

آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به آذربایجان غربی، از سمت شرق به اردبیل و از سمت جنوب شرق به زنجان محدود شده ‌است و اهمیت ژئوپولیتیک و ژئواکونومیک این استان در کنار داشتن بیش از ۵ هزار اثر تاریخی باعث شده تا این استان به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال و به خصوص تعطیلات نوروزی تبدیل شود و همواره شاهد تردد هزاران خودرو با پلاک های مختلف داخلی و خارجی در محورهای اصلی و فرعی این استان هستیم.

البته با همه این اوصاف سرمای شدید هوا و بارش برف و باران در نوروز امسال باعث شد تا آمار تردد خودروها در آذربایجان شرقی کاهش یابد.

کاهش ۷ درصدی تردد در جاده‌های آذربایجان شرقی

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر از ثبت یک میلیون تردد در جاده های آذربایجان شرقی طی ۲۵ اسفند سال ۹۴ تا ۱۳ فروردین سال جاری خبر داد و گفت: تردد نوروزی در جاده‌های آذربایجان شرقی نسبت به نوروز سال گذشته هفت درصد کاهش یافته است.

داریوش باقر جوان در خصوص محورهای پر تردد آذربایجان شرقی نیز گفت: محور تبریز به صوفیان، محور ایلخچی به آذرشهر و آزاد راه تبریز به زنجان به ترتیب پرتردد ترین محورهای استان در نوروز ۹۵ بودند.

وی میزان تردد خودروها در نوروز سال گذشته را نیز بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو در جاده های آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: در تعطیلات نوروزی ۸۳هزار و ۷۰۰ نفر مسافر ایرانی و خارجی از پایانه مرزی جلفا - نخجوان و نوردوز - ارمنستان تردد کرده‌اند.

کشته شدن ۳۱ نفر در حوادث رانندگی آذربایجان شرقی

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از کشته شدن ۳۱ نفر در حوادث رانندگی استان خبر داد و گفت: سال گذشته نیز ۲۵ نفر در تصادفات رانندگی جاده‌های آذربایجان شرقی جان خود را از دست دادند.

سرهنگ جواد ناموران با تاکید بر اینکه محور اهر تبریز جزو پرحادثه ترین محورهای استان در نوروز ۹۵ بود، ادامه داد: تصادفات در جاده‌های آذربایجان شرقی در نوروز امسال کاهش یافت ولی تعداد کشته‌های تصادفات افزایش داشت.

وی با اشاره به اینکه ۷۳۵ مورد تصادف رانندگی در نوروز امسال اتفاق افتاد، افزود: ۴۳۵ نفر بر اثر این تصادفات مصدوم شدند، این درحالیست که سال گذشته ۵۹۰ تصادف در مدت مشابه اتفاق افتاده بود و باعث مصدوم شدن نزدیک ۳۰۰ نفر شده بود.

رئیس پلیس‌راه آذربایجان شرقی برخی از دلایل تصادفات رانندگی در محورهای مواصلاتی استان را برشمرده و گفت: مهم‌ترین علت تصادفات در این مدت مربوط به سبقت و سرعت غیرمجاز بوده است.

ناموران یکی از محورهای خطرناک استان را جاده اهر تبریز عنوان کرد و افزود: با افتتاح بزرگراه اهر – تبریز شاهد کاهش تصادفات در این محور خواهیم بود.

وی از شناسایی ۱۱۴ نقطه حادثه خیز استان خبر داد و گفت: باید این نقاط اصلاح شوند و مشکلات آنها رفع شود.

در جدول زیر بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی در جریان طرح نوروزی امسال و سال گذشته صورت گرفته است که امیدواریم شاهد کاهش امار تصادفات جاده‌ای در سراسر کشور باشیم.

بررسی مقایسه‌ای وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان آذربایجان شرقی

بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

تعداد تصادفات جاده‌ای

۵۹۰

۷۳۵

تعداد کشته‌شدگان

۲۵

۳۱

تعداد مجروحان

۳۰۰

۴۳۵

محورهای پرحادثه

شبستر-تسوج، تبریز-آذرشهر-بناب

، بستان آباد- سراب

اهر – تبریز و میانه- تبریز

آذرشهر - تبریز

دلیل عمده تصادفات

سرعت غیرمجاز، انحراف به چپ و واژگونی

سبقت و سرعت غیرمجاز و لغزندگی جاده‌ها


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: