پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۲۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
تبدیل خانه شیخ خیابانی موزه مشروطه می‌شود
عجب شیر ما - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: خانه شیخ‌محمد خیابانی، واقع در شهرستان شبستر و پل گؤیجه‌بل واقع در شهرستان اهر در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفتند.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از فارس، فرزین حق‌پرست امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: خانه شیخ محمد خیابانی مربوط به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی با شماره 31393 و پل گؤیجه‌بل متعلق به دوره پهلوی با شماره 31392  به ثبت ملی رسیدند.

وی در خصوص اهمیت ثبت خانه شیخ محمد خیابانی که از روحانیون آزادی‌خواه تبریز به شمار می رود، گفت: به دلیل اقدامات و خدمات بی‌شمار شیخ محمد خیابانی، سالها تلاش در راه مشروطیت، ایجاد نوعی انقلاب فرهنگی بین اقشار مختلف مردم، تلاش در مسیر حفظ استقلال و تمامیت ارضی ایران و تامین آزادی سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی کشور ثبت ملی خانه وی در خامنه بسیار مهم و ضروری بود.

حق‌پرست با اشاره به معماری ساده و زیبای خانه شیخ محمد خیابانی، قاب بندی‌های آجری ساده، ورودی ساباط مانند و ایوان با ستون‌های چوبی را از مشخصات خانه وی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بنای مذکور در اصل خانه‌ای یک طبقه و خشتی بوده و احتمالا در دوره پهلوی بخش غربی به آن اضافه شده است، یادآور شد: اکثر قسمت‌های بنا سالم است و تنها برخی از آجرهای نما دچار فرسودگی شده‌اند.

حق‌پرست از تبدیل خانه شیخ محمد‌خیابانی به موزه مشروطه توسط شهرداری خامنه در آینده خبر داد.

وی در خصوص پل گؤیجه‌بل نیز خاطر نشان کرد: پل مذکور متعلق به دوران پهلوی بوده و در حال حاضر تنها مسیر ارتباطی کاروانسرای گوئجه‌بل به شمار می رود و به همین علت از اهمیت خاصی برخوردار است.

حق‌پرست با بیان اینکه این پل دارای 3 دهنه با طاق های سنگی نیم دایره و پایه های سنگی می‌باشد، طاق‌های نیم دایره سنگی پل را نمایانگر معماری بومی منطقه در دوره پهلوی و از ویژگی‌های خاص آن دانست.

وی با اعلام اینکه پل مذکور در سال 1393 توسط میراث فرهنگی استان مرمت شده است، ثبت ملی این اثر تاریخی را امری مبارک عنوان کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: