پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
عجب شیر ما - این روزها اگر بدون شرح از شلوغی خیابان ها و دود خودروهای تک سرنشین بگذریم، از دود سیگاری ها در پیاده روها نمی توان گذشت.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از ایرنا، سیگار کشیدن در فضای باز و خارج از مغازه ها اگرچه احترام به حقوق شهروندی است اما دودهای سیگار در پیاده روها به همان اندازه استعمال آن در فضای بسته زیان آور است.
در این میان حبس نفس در سینه های غیر سیگاری هم بی فایده است، چون دود سیگارها همانند واگن های پیوسته قطار نه ابتدا و نه انتها دارد و هر نفسی در این فضا مضر حیات است.
یک پزشک فوق تخصص ریه در تبریز معتقد است که افراد غیرسیگاری که در معرض دود سیگار قرار دارند، سیگاری غیرفعال بوده و در طی یک مدت طولانی با تاثیرهای منفی به مراتب بیشتر از سیگاری های فعال روبرو هستند.
به گفته دکتر 'سعید جهان شاهلو' استنشاق دود سیگار چه در فضای باز و چه در فضای بسته زیان آور است و در این ایام بسیاری از عابران پیاده در معرض نیکوتین قرار دارند.
وی با اشاره به برخی بیماری های مستقیم ناشی از دود سیگار گفت: برونشیت مزمن، تنگی نفس در اثر التهاب ریه و خش خش سینه تنها بخش کوچکی از بیماری های مستقیم ناشی از استنشاق دود سیگار است.
دکتر 'جهان شاهلو' سرطان مثانه، سرطان سر و گردن و سرطان ریه را نیز از بیماری های غیرمستقیم ناشی از استنشاق دود سیگار عنوان کرد و از جوانان خواست از استعمال سیگار دوری کنند.
یک جامعه شناس در تبریز گفت: استعمال سیگار در معابر عمومی به عنوان یک مسئله اجتماعی مطرح بوده اما تکرار آن در آستانه عید نوروز یک معضل اجتماعی است.
' روح الله ساعی' با اشاره به اینکه بیشتر افراد، استعمال سیگار در هوای آزاد و پیاده روها را بلامانع فرض کرده اند، افزود: تنها راهکار رفع این مسئله اجتماعی توصیه های اخلاق مدارانه و فرهنگ سازی از طریق رسانه های ارتباط جمعی و دستگاه های فرهنگی و آموزشی است.
وی به انتخاب شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 میلادی اشاره کرد و گفت: عزم جدی برای ارتقای فرهنگ عمومی و رعایت حقوق شهروندی قبل از این سال در کلانشهر تبریز ضروری است.
وی افزود: معرفی شهر 'مادرید' اسپانیا به عنوان شهر کتاب با فرهنگ سازی های مستمر و جشن کتاب همراه است تا اهالی این شهر بیش از پیش به کتاب علاقه مند شوند و عنوان شهر نمونه گردشگری نیز می تواند محرکی برای فرهنگ سازی حقوق شهروندی به شمار رود.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری کلانشهر تبریز با اشاره به آموزش بیش از 100 هزار نفر از اهالی تبریز در دوره های آموزش شهروندی گفت: کاهش مصرف سیگار از معیارهای مربوط به این دوره های آموزشی است.
حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: این معاونت طی تفاهم نامه ای با سازمان پارک های شهرداری تبریز در سال آتی نیز طرح پارک های بدون قلیان و سیگار را همراه با تولید محتوی آموزشی در پیش گرفته است.
وی به توزیع بیش از سه هزار جلد کتابچه با عنوان ' نه به سیگار' از سوی اداره کل سلامت شهرداری تبریز اشاره و نسبت به فرهنگ سازی بیش از پیش در این زمینه ابراز امیدواری کرد.
یک شهروند تبریزی نیز معتقد است: رعایت حقوق شهروندی در ردیف کم اهمیت ترین موضوع های اجتماعی در رسانه های ارتباط جمعی است.
رامین مهدیان افزود: استعمال سیگار در معابر عمومی حقوق شهروندی مردم را به سادگی پایمال کرده اما ابزاری برای مقابله با این مشکل وجود ندارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: