پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
سفیر ایران در کره جنوبی:
عجب شیر ما - حسن طاهریان، در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و هیات همراه در سئول افزود: چین بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی است و کاهش رشد اقتصادی چینی ها در سال های اخیر، نگرانی مسئولان کره ای را برای ادامه روند صعودی خود افزایش داده است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از سنا، سفیر ایران در کره جنوبی گفت: بازارهای مالی ایران؛ فرصت طلایی برای کره ای هاست تا برای نخستین بار تعاملات بین المللی بازارهای سرمایه این دو کشور آغاز شود.

حسن طاهریان، در دیدار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و هیات همراه در سئول افزود: چین بزرگترین شریک تجاری کره جنوبی است و کاهش رشد اقتصادی چینی ها در سال های اخیر، نگرانی مسئولان کره ای را برای ادامه روند صعودی خود افزایش داده است.

وی ادامه داد: صادرات کره جنوبی در طول 15 ماه اخیر سیر نزولی داشته و این امر باعث شده است، مسئولان اقتصادی این کشور نگران ورود کره جنوبی به شرایط رکود باشند.

سفیر ایران در کره جنوبی خاطرنشان کرد: به همین علت، کره ای ها در اندیشه ورود به بازارهای جدید هستند تا بتوانند با سرمایه گذاری های طولانی مدت، جایگاه خود را در اقتصاد جهان ارتقا دهند.

طاهریان با بیان اینکه کره جنوبی در دهه 70 میلادی از طریق پروژه های ساخت و ساز وارد منطقه خاورمیانه شد، گفت: کره ای ها قبل از لغو تحریم ها، همکاری مناسبی با ایران داشتند و هم اکنون نیز برنامه های گسترده ای برای توسعه همکاری های مشترک خود با کشورمان طراحی کرده اند.

وی به سرمایه گذاری های اخیر کره ای ها در بخش های مختلف اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: رییس جمهور و مقامات ارشد اقتصادی این کشور اردیبهشت ماه سال آینده برای توسعه همکاری های دو جانبه به تهران سفر خواهند کرد که این امر می تواند فرصت گرانبهایی برای گسترش روابط اقتصادی، تجاری، بازرگانی و ... باشد.

سفیر ایران در کره جنوبی خاطرنشان کرد: این سفارتخانه آمادگی دارد تا در راستای اتصال دو بازار سرمایه ایران و کره جنوبی، همکاری های لازم را با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد تا این رویداد مهم هرچه سریعتر وارد فاز عملیاتی شود.

در این دیدار، دکتر محمد فطانت گزارشی از آخرین نتایج نشست ها و رایزنی های خود با مسئولان بازار سرمایه کره جنوبی را برای سفیر ایران در کره جنوبی ارائه کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری این سازمان با بورس اوراق بهادار کره جنوبی به تازگی در تهران منعقد شد، افزود: کارگروه های ویژه ای در سازمان بورس، مدیریت فناوری و شرکت سپرده گذاری مرکزی دو کشور تشکیل شده است تا مسائل حقوقی، مقرراتی، بسترهای الکترونیکی، تسویه و پایاپای این همکاری مشترک فراهم شود.

وی به استقبال گسترده مسئولان بازار سرمایه کره جنوبی برای آغاز همکاری های دوجانبه اشاره کرد و اظهار داشت: مقامات نهاد ناظر بازار این کشور (FSS) که مسئولیت قانونگذاری و تنظیم مقررارت بازار پول و سرمایه را برعهده دارند، پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه همکاری با سازمان بورس و اوراق بهادار ایران را ارائه دادند تا شرایط برای آغاز تعاملات بین المللی مهیا شود.

دکتر فطانت تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده، قرار است سرمایه گذاران کره جنوبی در گام نخست از طریق ابزارهای مالی مبتنی بر بازار بدهی (صکوک) وارد بازار سرمایه کشورمان شوند.

رییس سازمان بورس گفت: در همین راستا، تمهیداتی فراهم خواهد شد تا سرمایه گذاران کره جنوبی بتوانند اوراقی که به طور مستقیم از سوی دولت (اسناد خزانه اسلامی ) یا شرکت های دولتی منتشر می شوند، خریداری کنند.

دکتر فطانت اظهار داشت: خوشبختانه کره ای ها تجربه اتصال به بازار سرمایه چین را دارند و به خوبی با فرآیندها و روش های اجرایی تعامل دو بازار آشنا هستند که این امر می تواند نقش بسزایی در آغاز همکاری ها با بازار سرمایه ایران داشته باشد.

وی با بیان اینکه حجم معاملات سالانه بورس اوراق بهادار کره جنوبی بیش از 1200 تریلیون دلار است، افزود: این بورس در آستانه قرار گرفتن در میان 10 بورس بزرگ جهان قرار دارد و اتصال به این بازار می تواند دستاورد بزرگی برای بازار سرمایه ایران باشد.

سازمان بورس و اوراق بهادار یک هفته بعد از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تفاهم نامه ای را با بورس کره جنوبی برای گسترش فعالیت های مشترک منعقد کرد.

این تفاهم نامه دربرگیرنده طرح های ابتکاری بسیاری بین بازار سرمایه ایران و کره جنوبی برای افزایش فعالیت های دو جانبه است.

در این سفر، محمد رضا شیخ الملوکی معاون اجرایی سازمان بورس، دکتر محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، دکتر آنالویی مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری و بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس در امور بین الملل و جذب سرمایه گذار خارجی، دکتر فطانت را همراهی می کردند.

برچسب ها: ایران ، کره جنوبی ، بورس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: