پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۱۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران:
عجب شیر ما - اوراق بهادارسازی بدهی های دولت از جمله انتشار اسناد خزانه و اوراق مشارکت در سال آینده اتفاق مبارکی است که در تقویت بازار بدهی بسیار موثر خواهد بود و به تحرک منابع و ایجاد رونق کمک می کند.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از سنا، مدیر عامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران، صنعت خودرو، بانک و موسسات اعتباری و احتمالا پتروشیمی را از صنایع پیشرو در بازار سرمایه معرفی کرد.

علی رحمانی گفت: باتوجه به پیامدهای بعد از برجام و قراردادهای جدیدی که شرکت های خودروساز با همکاران خارجی خود منعقد کردند، سرمایه گذاران امید زیادی به رشد این صنعت دارند و به این ترتیب صنعت خودرو ازجمله صنایع پیشرو در سال 94 بود.

وی افزود: انتظار می رود با ادامه همکاری با شرکای خارجی و جذب سرمایه گذاران خارجی، این روند در سال 95 نیز ادامه پیدا کند. البته سرمایه گذاران نباید دچار خوشبینی بیش از حد شوند.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران با تشریح عوامل اثرگذار بر بازار در سال 94 گفت: سیاست های ضد تورمی و انقباضی عوارضی چون رکود داشت که به نحو منفی بر سودآوری شرکت ها و عملکرد بازار تاثیر داشت. بنابراین اگرچه کارهایی در این سال انجام شد و بسته‌های ضد رکودی هم ارائه و اقدام شد، ولی نتوانستیم به آن اهدافی که برنامه‌ریزی کرده بودیم، برسیم و کشور در سال 94 در رکود نسبی قرار داشت.  

وی کسر بودجه، کاهش اعتبارات عمرانی و ناتوانی در اصلاح نظام هدفمندی یارانه‌ها را از جمله عوامل رکود در کشور  دانست و افزود: هنوز که هنوز است هر ماه وجوهی را تحت عنوان یارانه پرداخت می‌کنیم که بخشی از آن باید قطع می شد که نشد و از آن طرف پروژه‌های عمرانی را نمی‌توانیم تامین مالی کنیم.

 این کارشناس بازار سرمایه، برجام را یک موفقیت بزرگ برای کشور و بازار سرمایه دانست و در عین حال تصریح کرد: فقدان برخی زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از برجام یک مشکل بزرگ است. مثلا ما در حوزه بانکداری با بانک‌های بین‌المللی فاصله داریم و البته بر اساس اعلام کارگروه اقدام مالی در گروه کشورهای پر ریسک هستیم و لذا شرایط مناسب فراهم نیست که بانک های ما بتوانند نزد بانک های خارجی حساب باز کنند.

رحمانی در خصوص سرمایه های خارجی ادامه داد: در موضوع جذب سرمایه خارجی منسجم و متشکل عمل نکردیم ولی اقدامات خوبی انجام شده است که نتیجه آن را در میان مدت خواهیم دید.

وی کاهش نرخ سود بانکی را از دیگر رویدادهای مثبت انجام شده در سال 94 خواند و گفت: این اقدام موجب جریان بیشتر منابع به بازار سرمایه در آینده خواهد شد.  ضمن اینکه انتشار اخبار خوب شراکت های خارجی و کاهش هزینه مبادلات و ورود نقدینگی تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه در ماه های پایانی سال داشته است.

رحمانی در ادامه گفتگو با سنا به مهمترین تحولات اثرگذار در صنایع مختلف اشاره و تصریح کرد: در حوزه پالایشگاهی و پتروشیمی رویدادهای مطلوبی رخ نداد و بخش خصوصی به رانت خواری متهم شد که پیامد آن افزایش قیمت خوراک بود.

وی افزود: ارقام صورت های مالی شرکت ها در سالی که قیمت ارز به شدت افزایش یافته بود و قیمت نفت بالا بود و زیان تسعیر بدهی نیز در صورت های مالی منعکس نشده بود، مستند این رانت خواری قرار گرفت در حالی که آن شرایط دیگر استمرار ندارد. در واقع یک سال استثنایی، مبنای یک سیاست بلندمدت قرار گرفت. نتیجه این شد که وجوهی که باید صرف سرمایه گذاری های توسعه ای در صنعت می شد به خزانه واریز شد و احتمالا صرف هزینه جاری شد.

به گفته رحمانی، با این سیاست مطمئنا سرمایه گذاری های جدید متوقف خواهد شد و صنعت را نسبت به رقبای منطقه ای عقب خواهد راند، به ویژه آنکه  برخی با وجودی که حسرت نداشتن پالایشگاه را دارد، گاهی در فضای سیاست های دهه 70 فکر می کنند .

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در ادامه با بیان برخی سیاست های پولی در سال 94 گفت: طرح‌های بانک مرکزی در مورد اعطای اعتبار به بانک‌ها و خرید دین از جمله گام‌های مثبت سیاست پولی دولت محسوب می‌شود. همچنین اقدامات ارزشمند بانک مرکزی در اعطای اعتبار به بانک ها و تعیین تکالیف اضافه برداشت های بانک ها موجب انضباطی در بازار پول شد و زمینه کاهش نرخ سود را فراهم کرد.

وی اصلاح نرخ سود بانکی را نیز اقدام بسیار ضروری و مهمی دانست که به نظر می رسد در سال آینده نیز ادامه یابد.

رحمانی با بیان اینکه حتی بخشی از معوقات سیستم بانکی ناشی از بالا بودن نرخ های سود است، تصریح کرد:  کاهش نرخ سود به گردش بهتر جریان پول در بخش های تولیدی و خدماتی کمک می کند.

وی همچنین اظهار داشت: اوراق بهادارسازی بدهی های دولت از جمله انتشار اسناد خزانه و اوراق مشارکت در سال آینده اتفاق مبارکی است که در تقویت بازار بدهی بسیار موثر خواهد بود و به تحرک منابع و ایجاد رونق کمک می کند.

رحمانی درخصوص پیش بینی ها برای سال 95  هم گفت: به نظر می رسد در سال 95 آینده روشنی در انتظار اقتصاد کشور و به تبع آن بازار سرمایه  باشد و رشد حداقل 3 و حداکثر 6 درصدی را شاهد باشیم.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران افزود: همچنین پروژهای پتروشیمی و فازهای دیگری از پروژه های عسلویه که در آستانه بهره‌برداری است، می‌توانند از فرصت‌ها و نقاط قوتی باشند که در سال 95 انتظار آن را خواهیم داشت.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در دوره جدایی چندساله ایران از اقتصاد جهانی، تغییرات زیادی در سیستم های مالی دنیا رخ داده است؛ رویدادهایی مثل 11 سپتامبر و بحران مالی 2008، سیستم های پولی و مالی دنیا به ویژه سیستم  بانکی را به صورت کلی تغییر داده است. اما این تغییرات در سیستم های مالی ایران رخ نداده است.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران ادامه داد: اگرچه مایل هستیم دولت هیچ تضمینی برای سرمایه های خارجی (اعم از بدهی و سرمایه) ندهد اما به نظر می رسد که مجبوریم در دوره ای کوتاه این کار را انجام دهیم؛ چون سیستم­های مالی ما از نظر بین المللی قابل قبول نیست.

رحمانی در عین حال پیش بینی کرد: با بهبود روابط در سال 95 بتوان شرایط را به گونه ای تعدیل کرد که دیگر نیاز به تضمین دولت نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که  اخیرا چه ابهاماتی غیر از برجام از سرراه بازار برداشته شده است و آیا عوامل بنیادی هم از سال 95 تاثیر خود را نشان خواهند داد یا همچنان بار اصلی بر دوش فاکتورهای روانی است، گفت: در سال 94 رویدادهای خوبی اتفاق افتادند و انتظار می رود در سال 95 نیز شاهد رویدادهای خوب دیگری باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: انتخابات مجلس به خوبی نشان داد که چگونه علی رغم ناآرامی های فضای خاورمیانه، کشوری با اقتدار سیاسی بتواند به جلو گام بردارد و انتخابات پیامدهای بین المللی مثبتی برای ما به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این اقتدار و آرامشی که در ایران نشان داده شده، بیان می کند که ایران می تواند برنامه مشخصی برای توسعه و رشد خود داشته باشد که «ثبات» رکن اصلی آن باشد.

رحمانی به این سوال هم که چرا صنایعی همچون بانکداری، علیرغم کاهش سود بانکی آنچنان که انتظار می رفت به مدار رشد نیافتاد، این گونه پاسخ داد که کاهش نرخ سود بانکی به 18 درصد، حجم معاملات سهام و نیز اسناد خزانه و اوراق مشارکت را در بورس بسیار بالا برده است اما بسیاری از بانک‌های ما الان تفاوت بین سود تسهیلات و دیگر درآمدهای مشاع با سود پرداختی علی‌الحساب‌شان منفی شده است.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران خاطرنشان کرد: به عبارتی بسیاری از بانک ها بیش از درآمدهای مشاع خود پرداخت کرده‌اند و این فاجعه است و بر سلامت نظام بانکی تاثیر سوء دارد که اثرات این کاهش بتدریج روشن خواهد شد.

وی در عین حال اطمینان داد که اقدامات بانک مرکزی برای پذیرش تدریجی استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی به شفافیت بانک ها و هم زیرساخت برقرار با دنیای خارج و حتی جذب سرمایه خارجی در سهام بانک ها  اثرش را به تدریج نشان خواهد داد.

رحمانی سپس به بازار نفت و نوسانات آن اشاره کرد و  گفت:  اقدامات روس ها برای جلب همکاری تولیدکنندگان نفت در  اصلاح قیمت نفت هم در سال آینده جواب خواهد داد ؛ با این حال، انتظار افزایش های عجیب و غریب در قیمت ها را نباید داشت.

وی همچنین قضاوت در خصوص سهم بازار سرمایه از بودجه در سال آینده و تاثیر آن بر بورس را هم موکول به  تصویب نهایی بودجه دانست و گفت: هنوز  زمان تا تصویب بودجه باقی است؛ باید منتظر بود و دید بودجه 95 چه تفاوتی نسبت به بودجه سال 94 دارد و آنگاه  درخصوص آثار آن بر بازار سرمایه اظهار نظر کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: