جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
در گفتکوی اختصاصی با مدیر شعبه تبریز کارگزاری ایساتیس پویا مطرح شد:
کارگزاری ایساتیس پویا از کارگزاری‌های موفق بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی به شمار می‌رود، آقای مهدی خاتمی مدیر شعبه تبریز این کارگزاری است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت به پایان رسانیده است، در راستای بررسی روند اخیر بازار سرمایه و نیز آشنایی با این کارگزاری مصاحبه‌ای با ایشان ترتیب دادیم که شرح آن از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.
ابتدا توضیحات مختصری در مورد کارگزاری ایساتیس پویا ارائه فرمایید.
شرکت کارگزاری ایساتیس پویا درسال 1384 فعالیت خود را بعنوان یکی از کارگزاران بخش خصوصی در زمینه بورس و اوراق بهادار شروع کرده است. این شرکت دارای شعب معاملاتی در نقاط مختلف کشور (تهران، یزد، اصفهان، تبریز،مشهد، کرج، زنجان، همدان و...) می‌باشد و با تکیه بر نیروهای خبره و ارائه سرویسهای منظم، تمام توان خود را در راستای تکریم مشتریان بکار می‌گیرد.این شرکت با پشتوانه ی تجربه ی یازده ساله ی خود در بازار سرمایه وبهره گیری از نیروهای مجرب و کارآمد یکی از  شرکت‌های شناخته شده در بازار سرمایه است . همچنین گسترش خدمات آنلاین، آموزش و تحلیل، ارائه مشاوره و تحلیل های تخصصی به مشتریان از برنامه های فعلی و آتی این شرکت می‌باشد. این شرکت در حوزه های متفاوت بازار سرمایه دارای مجوزهای رسمی از سازمان بورس اوراق بهادارمی‌باشدکه عبارتند از:
1) بورس و اوراق بهادار     2) بورس کالا    3)بورس انرژی
 برخی خدمات عرضه و پذیرش و تامین مالی: شرکت کارگزاری ایساتیس پویا با بهره گیری از ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه، توانایی، جذب سرمایه و تامین مالی شرکت‌ها و پروژه‌ها را فراهم می‌آورد که با راهکارهای زیر امکان پذیراست.
1-  پذیرش شرکت در بورس و عرضه سهام
2- تامین مالی از طریق افزایش سرمایه و انتشار سهام در بازار سرمایه
3- انتشار اوراق مشارکت
4- انتشار اوراق صکوک( اجاره، رهنی و...)

شرکت های پذیرفته وعرضه شده:
 پذیرش وعرضه شرکت کارت اعتباری ایران کیش-رکیش
 پذیرش و عرضه شرکت فولاد آلیاژی یزد- فولای
 عرضه وانجام معامله ی بلوکی باشگاه راه آهن-اولین معامله خصوصی سازی باشگاه های ورزشی کشور
 شرکت سرمایه گذاری ایساتیس پویا - ویسا
پذیرش و عرضه کالاهای شرکت های:
 پتروشیمی اصفهان
 پالایشگاه لاوان
 پتروشیمی رجال
 هلدینگ خلیج فارس
 نیروگاه سبلان
 نیروگاه یزد
 پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد
 شرکت صدر شیمی
 صندوق های سرمایه گذاری
 صندوق سرمایه گذاری ایساتیس پویا ( مجوز رسمی از سازمان بورس و اوراق بهادار به شماره ثبت 10753)
صندوق سرمایه گذاری مشترک ایساتیس با هدف جمع آوری سرمایه از سرمایه گذاران و تشکیل سبدی از داراییها و مدیریت آن توسط افراد خبره تشکیل شده است. با توجه به پذیرش ریسک مورد قبول تلاش می‌شود بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه گذاران گردد.
 صندوق مشترک سرمایه گذاری نارین
(در حال راه اندازی)
دارای گــــواهینامه‌هــــای ســـازمانی ISO9001:2008 ،5S،  از شرکت‌های TUV آلمان
اولین کارگزار معامله نفت خام در بورس انرژی
کارگزاری دارای رتبه الف سازمان بورس و اوراق بهاداردر بخش اوراق
کارگزاری دارای رتبه ب  سازمان بورس و اوراق بهاداردر بخش کالا

پس از تصویب برجام شاهد روند مثبتی در بازار سرمایه بوده‌ایم، به عنوان یک فعال بازار سرمایه، این روند را ادامه دار می‌بینید و یا خیر؟
بازار سرمایه یک بازار هوشمند است و بخش عظیمی از ارزش‌گذاری قیمت‌ها بر مبنای چشم انداز و آینده صورت می‌گیرد.    
دو عامل عمده در شکل گیری این روند مثبت اخیر نقش داشتند، یکی جو روانی مثبت ناشی از تصویب برجام و دیگری افت پیاپی قیمت‌ها از  دی ماه سال 1392 که از آن تحت عنوان رکود دو ساله یاد می‌شود، قیمت‌ها را برای فعالان بازار سرمایه به سطوح بسیار جذابی رسانیده بود. برآیند این دو منجر به ایجاد رویه مثبت در بازار سرمایه پس از تصویب برجام شد.
ادامه دار بودن این روند نیز تابع عوامل متعددی است. گشایش های اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها ی هسته‌ای که اثر مثبت خود را در صورت های مالی شرکت‌ها نمایان خواهد کرد.
از دلایلی که بازار سرمایه جذابیت خود را از دست داد، بالا بودن نرخ بازده بدون ریسک ( بهره بانکی) است. با توجه به این که دولت یازدهم هدف خود را کنترل تورم با استفاده از سیاست های انقباضی، ضد تورمی قرار داد و در دسترس ترین ابزار برای انجام این کار افزایش نرخ بهره بانکی می‌باشد. با توجه سیاست گذاری اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش تدریجی نرخ بهره بانکی و کاهش جذابیت این بخش برای سرمایه گذاران، شاهد افزاش و تحریک تقاضا برای خرید سهام بازار سرمایه به عنوان رقیب بازار پول خواهیم بود. علاوه بر این برخی سیاست های انبساطی دولت همچون کاهش نرخ بهره بین بانکی و کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی را نیز بایستی اضافه نماییم که نشان دهنده علاقه و اراده دولت به خروج هر چه سریعتر از شرایط رکودی فعلی می‌باشد.
بحث کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت از جمله این عوامل است چرا که در دوره اخیر، اقتصاد ایران با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، مقاومت خوبی از خود نشان داد و عملا دوران بحرانی خود را سپری کرد و این امر منجر به واکسینه شدن صنایع و اقتصاد ایران از یک سو و واقعی تر شدن شرایط بازار از سوی دیگر شد. همچنین با توجه به اراده کشورهای تولیدکننده نفت در جهت کاهش تولید و سایر عوامل، شاهد ثبات و در صورت امکان افزایش قیمت نفت خواهیم بود که همین امر فرصت های زیادی پیش روی اقتصاد ایران قرار خواهد داد.
آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده دولت نیز می‌تواند با انتقال به سمت پروژه‌های عمرانی، شرکت‌های فعال در این حوزه را تقویت کرده که این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای سهام این قبیل شرکت‌ها همانند سیمان، ساختمان، کاشی و سرامیک، فلزات اساسی شود و در نهایت تقاضا در بازار را تحریک کند.
با حصول توافق ریسک سرمایه گذاری تا حدود زیادی کاهش یافته ولی برخی جنبه های بورس ناشی  از تصمیمات دولتمردان است که یکی از این موارد افزایش ناگهانی چندبرابری نرخ خوراک پتروشیمی است که اثرات منفی بسیاری بروی صنعت پتروشیمی و همچنین کل بازار سرمایه گذاشته است. تعیین و تعدیل نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز می‌تواند تبعات منفی افزایش این نرخ را تعدیل کرده و در نهایت به بازگشت تعادل قیمتی سهام این شرکت‌ها کمک کند.
مورد دیگر تصمیمات دولت در مورد نرخ بهره مالکانه معادن است که فشار زیادی به شرکت های فعال در این حوزه وارد ساخته. تجدید نظر در این بخش می‌تواند تغییرات بنیادی در وضعیت این شرکت‌ها ایجاد کند. این مورد می‌تواند اثر منفی کاهش قیمت محصولات این شرکت‌ها که حاصل کاهش نرخ رشد اقتصادی چین می‌باشد را تا حدود زیادی جبران کند.
از سوی دیگر رفع تحریم‌ها و تفاهم نامه‌های منعقده میان ایران و کشورهای اروپایی نیز به نوبه خود چشم انداز مثبتی برای بازار صنایع مرتبط از قبیل بانکداری، خودرو، حمل و نقل ، بیمه و ... فراهم می‌آورد.

آیا روند رو به رشد بازار سرمایه را وقعی می‌دانید و یا این روند حبابی است؟
قطعا این روند واقعی است و نمی‌توان گفت در حال حاضر حبابی در بازار شکل گرفته است. هرچند که بعضا شاهد رشد نامتوازن در بازار سرمایه هستیم ولی باید در نظر داشت که اساسا بورس و بازار سرمایه منتظر وقوع اتفاقات نمی‌ماند. در سرتاسر جهان نیز بازارهای بورس به عنوان دماسنج اقتصاد، شاخصی از آینده اقتصاد کشورها به شمار می‌روند. با توجه به جمیع شرایط می‌توان گفت باید انتظار رشد بیشتری را از بورس داشته باشیم واین رشد بایستی با بهبود عملکرد شرکت‌ها در سال های آینده تایید تقویت و تشدید شود  و در واقع عملکرد بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر تا حدودی منطقی بوده است.

بحث کاهش نرخ بهره بانکی، می‌تواند منابع مالی راکد را از بانک‌ها خارج کند، از طرفی نیز در دولت یازدهم حجم نقدینگی در کشور به بیش از دو برابر رسیده است، با این همه شاهد ورود این سرمایه‌ها و نقدینگی به بورس نیستیم، آیا اساسا بازار سرمایه کشش و توانایی جذب این سرمایه‌ها را دارد؟
می توان گفت موضوع افزایش نقدینگی بیشتر اسمی است. در واقع اگر نقدینگی تا این حد افزایش یافته بود شاهد صف طویل شرکت‌ها برای تامین مالی نبودیم و این افزایش نقدینگی بیشتر جنبه حسابداری دارد. از طرف دیگر باید در نظر داشته باشیم بازار سرمایه در مقایسه با بازار پول، سهم بسیار ناچیزی از اقتصاد ایران می‌باشد و اساسا نقش پررنگی در تامین منابع مالی شرکتها ندارد. عملا می‌توان گفت بازار سرمایه کشش جذب این سرمایه‌ها را دارد ولی شاید توانایی آن را نداشته باشد. بدین منظور توجه همزمان به گسترش و رشد عمق بازار اولیه در کنار بازار ثانویه از مهمترین برنامه های سازمان و تیم اقتصادی دولت باید باشد. از طرفی منابع آزاد شده از سیستم بانکی، جزء سپرده‌های گران قیمت به شمار می‌روند که حداقل انتظارشان سوددهی بالای 20درصد و مطمئن است، در حالی که بازار سرمایه یک بازار با بازده بالا و در عین حال ریسک بالاست. البته باید در نظر داشت کنترل‌های دولت در بازارهای ارز و طلا، می‌توان انتظار داشت بخش زیادی از این سپرده‌ها به بازار سرمایه منتقل گردد. البته دولت نیز می‌بایست با کاهش ریسک سیستماتیک سرمایه گذاری در بورس و نیز اعتماد سازی، زمینه انتقال و جذب غیر تورم زا این سپرده‌ها توسط بازار سرمایه را فراهم آورد. البته باید گفت متاسفانه زیر ساخت‌ها وقوانین تکنولوژی مناسب برای ورود و مدیریت این حجم از سرمایه وهمچنین رسیدن بازار سرمایه به نقش اصلی خود که تامین مالی شرکت هاست فراهم نشده است و این حوزه نیز توجه دولت محترم را می‌طلبد.

ورود سرمایه گذاران خارجی به بورس، چه تاثیری بر بازار سرمایه ایران خواهد داشت؟
این مساله می‌تواند تاثیرات مثبت فراوانی بر بازار سرمایه ایران بگذارد. البته این امر پیش نیاز‌هایی مانند پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) ، اصلاح قانون تجارت که سازوکارهای تامین منابع از بازار سرمایه را برای شرکت تسهیل و تسریع نماید و برخی زیرساخت‌ها ی تکنولوژیک که با تامین این موارد، زمینه را برای اتصال اقتصاد ایران به اقتصاد بین المللی فراهم خواهد کرد  و در پی آن امکان ورود سریع و مطمئن سرمایه گذاران خارجی به بازارهای مالی ایران فراهم می‌شود. این مساله می‌تواند منجر به افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌ها شده و این بازار را به یکی از گزینه‌های مطلوب جهت سرمایه گذاری بدل کند. از سوی دیگر با ورود سرمایه گذاران خارجی شرکت‌های بورسی نیز خود را با شرایط جدید و مطالبات سرمایه گذاران خارجی وفق خواهند داد و بر این اساس شاهد شفافیت مالی بیش از پیش این قبیل شرکت‌ها خواهیم بود.

برنامه‌های آتی کارگزای ایساتیس پویا را شرح دهید.
این کارگزاری در وهله اول سعی دارد اعتماد مشتریانش را که طی سال‌ها به دست آورده است و سرمایه اصلی این کارگزاری به شمار می‌رود را حفظ کرده و همچنین با ارائه تسهیلات مناسب و ارائه خدمات نوین به مشتریان در اسرع وقت با کیفیت بالا، رضایت بیش از پیش ایشان را جلب کند. از سوی دیگر گسترش فعالیت در مناطق آزاد و نیز سایر شعب دایر شده از برنامه‌های این کارگزاری به شمار می‌رود. گسترش خدمات آنلاین، آموزش و تحلیل، ارائه مشاوره و تحلیل‌های تخصصی با تکنولوژی های بروز به مشتریان نیز از دیگر برنامه‌های این کارگزاری است.

به عنوان یکی از کارگزاری های فعال در بورس منطقه‌ای آذربایجان، وضعیت بورس منطقه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اساسا حجم معاملات بورس‌های منطقه‌ای از 20 درصد کل معاملات بازار سرمایه تجاوز نمی‌کند، بخشی از این امر نیز به دلیل بی اعتمادی فعالان اقتصادی منطقه است. چرا که در استان سرمایه داران توانمندی وجود دارند و اغلب این سرمایه داران به دلیل عدم ریسک پذیری حاضر به ورود به بازار سرمایه نیستند. در این رابطه نیز کارگزاران  می‌توانند با افزایش روابط عمومی و تماس با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران، با جلب نظر آنان زمینه ورود آنان به بازار سرمایه را فراهم  سازند، همچنین دولت با اعتماد سازی افزایش جذابیت و کاهش ریسک های غیر منطقی بازار و همچنین سازمان با نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت‌ها و گزارش های مدیریت  می‌تواند به رونق بورس‌های منطقه‌ای و به تبع آن بازار سرمایه کمک کند.

درپایان چه توصیه‌ای برای تازه واردان به بازار سرمایه دارید؟
قبل از هرچیز بایستی اطلاعات و آگاهی خود را در زمینه بورس و اوراق بهادار بالا ببرند و بدانند که افراد خیلی کمی هستند که معاملات آنها موفقیت آمیز است و باید با افزایش مهارت و دانش به این مهم دست پیدا نمایند. توجه کنند که بازار همیشه مثبت و رو به رشد نیست و خود را برای شرایط منفی بازار آماده کنند. از تجربیات دیگران استفاده کرده و از تجربیات خود درس بگیرند و احساسات خود همانند ترس و طمع و غیره را از معاملات خود دور کنند. براساس تحلیل و منطق عمل نمایند. تازه واردان بهتر است فعالیت از طریق صندوق های سرمایه گذاری شروع کرده و یا ابتدا با یک سرمایه کم و کوچک معاملات خود در بورس را شروع کنند و به تدریج با رشد آگاهی ، مهارت و دانش سرمایه خود را افزایش دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: