جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
تبریز؛
عجب شیر ما - مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از ظرفیت صادرات دو هزار مگاواتی برق به کشورهای همسایه خبرداد و گفت: روسیه در اولویت برنامه تبادل انرژی برق قرار دارد.

به گزارش عجب شیر ما به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان، کردی افزود: به واسطه برقراری ارتباطات مناسب با کشور روسیه و امکان توسعه ظرفیت و شبکه موجود در شمال کشور، برنامه تبادل انرژی با روسیه در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه از طریق برق منطقه ای آذربایجان می توانیم به شبکه برق روسیه متصل شویم، افزود: خطوط شبکه این منطقه علاوه بر مصرف داخلی ظرفیت بین المللی دارد.

وی، فصل پیک مصرف روسیه با زمان پیک مصرف ایران را متفاوت دانست و گفت: در فصل زمستان می توانیم مازاد مصرف خود را به روسیه صادر و در فصل تابستان از این کشور واردات برق داشته باشیم که این مدل تبادل انرژی توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا اجرا می شود و نگاه ما نیز تنها صادرات نیست بلکه به تبادل انرژی می اندیشیم.

وی با اشاه به اینکه در برهه هایی تبادل انرژی با ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان داشته ایم گفت: از طریق ترکیه می توانیم به شبکه انرژی اروپا متصل شویم.

وی بر ضرورت احداث نیروگاه های جدید و تقویت خطوط و پست ها به منظور تبادل برق با کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: درصدد صادرات برق به گرجستان از طریق شبکه برق جمهوری آذربایجان هستیم.

کردی در زمینه پروژه های صنعت برق با استفاده از تسهیلات IDB بانک توسعه اسلامی گفت: قرار داد 100 میلیون یورو برای اجرای دو خط و هشت پست 230 کیلوولت امضا شده و درصدد افزایش تسهیلات به 125 میلیون یورو هستیم.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات بانک توسعه اسلامی برای نخستین بار در مورد اجرای پروژه های صنعت برق در برق منطقه ای آذربایجان استفاده می شود، گفت: گرفتن این تسهیلات در دوره تحریم حرکتی استراتژیک بود.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه نخستین سرمایه گذاری خارجی در صنعت برق در دوره پساتحریم در آذربایجان شرقی اتفاق می افتد، گفت: افق انرژی در این استان به واسطه تعامل و هم افزایی موجود بین دستگاه های اجرایی و خدماتی روشن است.

وی نسبت به ایجاد و توسعه زیرساخت های صنعت برق در کلانشهر تبریز به واسطه انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 اعلام آمادگی کرد.

شرکت برق منطقه ای آذربایجان از نـظر موقعیت تقسیمات برقی در شمالغرب ایران واقع شده و از شمال با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از غرب به کشورهای ترکیه و عراق، از شرق به برق گیلان، از جنوب غربی به برق غرب، از جنوب شرقی به برق زنجان مرتبط است و از نظر تقسیمات کشوری، مسئولیت برق رسانی به سه استان آذربایجان شرقی، اردبیل و آذربایجان غربی را به عهده دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: