پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۳
دکتر لاریجانی درپارلمان بخش خصوصی:
عجب شیرما - رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند، گفت: کشور با چشم باز مسیر مذاکرات را انتخاب کرد و بحث‌های فنی و حرفه‌ای در این زمینه انجام شد، به طوری که شورای هسته‌ای 20 جلسه برگزار کرد.
برخی‌ از خوشحالی مردم ناراحتند/ جرقه اولیه برای لغو تحریم‌ها زده شده است

به گزارش عجب شیرما به نقل از خانه ملت، دکترعلی لاریجانی امروز دوشنبه (27 مهرماه) درپنجمین جلسه هیات نمایندگان دوره هشتم اتاق بازرگانی،صنایع ،معادن و کشاورزی با اشاره به موضوعات مطرح شده در این جلسه ازسوی بخش خصوصی گفت:درحوزه اقتصاد باید رویکرد دیگری را ایجاد کنیم و دلیل این تغییر رویکرد را حکمرانان و سیاست‌گذاران مطرح می‌کنند.

رئیس قوه مقننه افزود: تغییر رویکرد روشی است که پایه آن باید بر اراده کشور و عقلانیت باشد و باید این موضوع را اصل بگیریم.

وی با اشاره به ایام محرم اظهار داشت: امام حسین (ع)می فرمایند انسان‌ها و مسلمانان سعادتمند باید 5 چیز را داشته باشند که اولین آن عقل است و سعادت بدون عقل توهم است.

دکترلاریجانی با بیان اینکه بدون عقلانیت انسانی موفق نخواهد بود،افزود: امام حسین(ع) دومین مورد را دین عنوان کردند؛چون از طریق عقل دین را انتخاب می‌کنیم و از طریق عقل به سعادت ابدی می‌رسیم.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) می‌فرمایند عقل دربنای دین به کمال می‌رسد؛زیرا عقل محدودیت‌هایی دارد و در حوزه متافیزیک هم نیاز به دین داریم که دست عقل را گرفته و به علم‌های جدید بکشد.

 

باید از ظرفیت عقلانی جامعه بهترین استفاده را ببریم

رئیس قوه مقننه بیان داشت: دین و عقل مکمل یکدیگر هستند و امام صادق(ع) در پاسخ به فردی که از مسلمانی تعریف می‌کرد،گفت کیفیت عقل او چگونه است و این همه عبادت که می‌کند عقل او چگونه است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه انتظام بخشی به زندگی فردی و اجتماعی براساس عقلانیت است، اضافه کرد: پایه کار برای کشورداری باید این باشد که از ظرفیت عقلانی جامعه بهترین استفاده را ببریم که البته این در پناه دین تحقق می‌یابد.

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان از ظرفیت عقلانی کشور استفاده کرد،‌گفت: باید از متخصصین و ظرفیت‌های موجود جامعه استفاده کرد و نمی‌توانیم عقلانیت را منحصر به یک عده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوزه‌های سیاست، اقتصاد و بخش‌های دیگر اظهار داشت: یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنیم در شرایط فعلی این است که ما یک مصاف 12 ساله را در حوزه هسته‌ای طی کرده ایم که البته نفس گیر و با مشکلات فراوانی روبرو بود.

دکترلاریجانی با اشاره به مذاکرات 3 سال اخیر که به صورت فشرده انجام شد، بیان کرد: امروز سوال این است که برای حل و فصل مذاکرات یک کار عقلانی و درست و در راستای منافع ملی بود یا نه.

وی افزود: برخی می گویند تصمیم برای مذاکرات هسته ای در این 3 سال اخیر لحظه‌ای بوده و این درحالی است که بیشترین وقت مسئولین کشور صرف همین موضوعات شد به طوری که شورای هسته‌ای که تصمیم گیرنده در این مسائل بود بیش از 20 جلسه در این خصوص برگزار کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه همه ابعاد فنی و هدایت مذاکرات در شورای هسته ای پیگیری می‌شد، گفت: برخی‌ها می‌گویند این جلسات غیر راهبردی بوده و این افراد که اطلاعی ندارند چرا اظهارنظر می‌کنند و حتی در همین جلسات یک مسیری طی می‌شد اما با بررسی دوباره آن مسیر را تغییر می‌دادیم.

رئیس نهاد قانونگذاری با بیان این که برخی‌ها عنوان می‌کردند منافع کشور با توافق هسته‌ای حفظ نمی‌شود و این مذاکرات راهبردی نیست، بیان داشت: این افراد تعریف راهبردی خود را ارائه دهند.

وی ادامه داد: البته می‌شد این مسیر را کم هزینه طی کرد ولی همه این‌ها جزوی از واقعیت‌های کشور است و هدفی داشتیم و آن این بود که تکنولوژی صلح آمیز هسته‌ای را حفظ نماییم و تحریم‌ها را برداریم.

 

جرقه اولیه برای لغو تحریم‌ها زده شده است

دکترلاریجانی با بیان اینکه تحریم‌ها مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد،گفت: این درست است که مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم‌ها نیست،اما تحریم‌ها مشکلات اقتصادی کشور را تشدید کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید تحریم‌ها برداشته می‌شد، ادامه داد: ما در مجموع این سند برداشت ما این است که دانش هسته ای داریم حتی با یک محدودیت و از نظر تحقیق و توسعه هم می‌توانیم ادامه دهیم و ثانیا قسمت قابل قبولی از تحریم‌ها لغو و بخشی هم تعلیق می‌شود.

وی با اشاره به اظهارات برخی به اینکه می‌گویند برداشت تحریم‌ها صوری است، بیان کرد: اگر غرب به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها اقدام نکند ما براساس قانونی که درمجلس تصویب کردیم اقدام خواهیم کرد،هر چند جرقه اولیه برای لغو تحریم‌ها زده شده است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه چند نظر در این خصوص وجود داشت، گفت: نباید وارد این بحث‌ها شویم و اگر برجام را رد می‌کردیم طرف مقابل تحریم‌ها را تشدیدتر می‌کرد و ما مقصر شناخته می‌شدیم.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد:اگرغرب به تعهدات خود در برجام عمل نکند ما مدعی می‌شویم و این اختلاف بینش‌ها در موضوع هسته ای بود و حتی برخی‌ها می‌گفتند صنایع هسته‌ای کشور تعطیل شد. ما باید جواب این سوال را از مسئول آن که رئیس سازمان انرژی اتمی است، بشنویم.

 

کشور با چشم باز مسیر مذاکرات هسته ای را انتخاب کرد

وی ادامه داد: همه ما در زمینه هسته‌ای متخصص نیستیم و دکتر صالحی گفتند که برجام محدودیتی برای فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران ایجاد نمی‌کند و باید بین نظرات مختلف به نظر یک فرد متخصص تکیه کنیم.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه برخی معتقدند پذیرش برجام باعث تسلط بیگانگان بر کشور می‌شود،تاکید کرد: ما چند دهه است که عضو آژانس انرژی اتمی هستیم و NPTرا پذیرفتیم و این نظارت تسلط ایجاد نمی‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر آژانس انرژی اتمی اسرار کشور را حفظ نکند، بیان کرد: براساس قانون که تصویب نمودیم کیفیت همکاری ما با آژانس انرژی اتمی کاهش پیدا می‌کند و اگر بازرسی بخواهد نادرست کار کند، دولت می‌تواند مانع ورود آن به کشور شود.

وی با بیان اینکه کشور با چشم باز مسیر مذاکرات هسته ای را انتخاب کرد، گفت: انتخاب این تصمیم لحظه‌ای نبود و بحث‌های فنی و حرفه‌ای و دقیقی در این زمینه انجام شد و درنهایت کشور این را پذیرفت در ازای برخی محدودیت‌ها که آسیبی هم به کشور نمی‌زند تحریم‌ها برداشته شود.

 

برداشتن تحریم‌ها گشایشی در اقتصاد کشور به وجود می‌آورد

دکتر لاریجانی با بیان اینکه با برداشتن تحریم‌ها گشایشی در اقتصاد کشور به وجود می‌آید، گفت: هدف این بود که با لغو تحریم‌ها شرایط اقتصادی کشور تغییر کند البته همه مسئله این مورد نبود.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه نباید با خوش خیالی در این مسیر قدم برداریم،افزود: برخی از خوشحالی مردم ناراحت هستند؛برخی‌ها می‌گویند غرب تحریم ها را از روی کاغذ برداشت و ما از روی زمین برمی‌داریم.

وی افزود: از ابتدا بحث‌هایی مطرح بود مانند اینکه آن‌ها یک گام بردارند و ایران هم یک گام. اما این زمان بر بود؛ولی به این نتیجه رسیدیم که غرب باید به صورت یکجا تحریم‌ها را بردارد تا ایران اقدامات خود را انجام دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تحریم‌ها به صورت یکباره لغو شود،تصریح کرد: در آن صورت ما قدم‌هایی برخواهیم داشت،اما قرار شد آن‌ها تصمیم بگیرند که می خواهند تحریم‌ها را بردارند تا ایران اقدامات خود را انجام دهد.

 

مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است

دکترلاریجانی با بیان اینکه اقدامات ایران زمان بر است، گفت: گام اول از نظر لغو تحریم‌ها غرب برداشته و بعد ما اقدامات خود را انجام خواهیم داد و اگر کار درستی در بحث مذاکرات هسته‌ای انجام شد،نباید آن را وارونه جلوه داد.

وی با بیان اینکه مسئله هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید به آن به صورت ملی توجه کرد، اظهار داشت: منافع کشور در مذاکرات هسته‌ای است و اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم اکثر دغدغه‌ها برطرف خواهد شد.

رئیس قوه مقننه با توجه به مشکلات موجود گفت: اجرای برجام باعث ایجاد یک فضای جدیدی در کشور خواهد شد به شرطی که ما روش‌های غرب را دنبال نکنیم؛زیرا اگر به دنبال آن برویم ممکن است رشد اقتصادی 5 درصد هم رخ دهد و یک اشتغال‌زایی غیرمولد شکل خواهد گرفت.

دکترلاریجانی گفت: باید از تحریم‌ها پند و عبرت بگیریم و اقتصاد کشور را سالم کنیم که دراین زمینه  شهید مطهری می‌فرمودند حتی اگر جامعه آرمان‌های متعالی بسیاری داشته باشد؛اما اقتصاد سالم نداشته باشد هیچ زمانی به آرمان‌ها دست پیدا نمی‌کنیم.

 

اقتصاد باید بتواند روی پای خود بایستد

وی با بیان اینکه آرمان‌های کشور می‌توانند متعالی باشند،اظهارکرد: موتورتحقق آرمان‌های اقتصاد سالم است و این نیست که دروازه‌های کشور را ببندیم؛اما باید اقتصاد بتواند روی پای خود بایستد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقتصاد باید مولد و ثروت زا باشد،بیان داشت: ساختارهای اقتصادی کشور دولتی بوده و این ایراد بسیار بزرگی است و قانون اصل 44 قانون اساسی، قانون بسیار خوب است و جزء قوانین مادر بود اما درست اجرا نشد.

دکترلاریجانی با اشاره به اجرای اصل 44 قانون اساسی،تاکید کرد: براساس این قانون، شرکت‌های دولتی غالبا به بخش شبه‌دولتی واگذار شد و دراجرای قانون مصیبتی درکشور است.مثلا بحث هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع بدی نبود اما بد اجرا شد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در زمینه اجرای قانون داریم، افزود: باید نظارت‌ها قوی‌تر باشد، البته مشکلاتی هم در این بخش داریم اما زمینه اجرا و نظارت با هم در ارتباط هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید در حوزه اقتصادی تغییر رویکرد داشته باشیم و باید از ظرفیت کشور استفاده کنیم و برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور محور را تولید و صادرات قرار دهیم.

 

بخش‌خصوصی با حضور در صحن علنی مجلس تحلیل خود را از اوضاع اقتصادی کشور مطرح کند

دکترلاریجانی با بیان اینکه نباید استراتژی اقتصادی کشور با تغییر دولت‌ها تغییر کند،گفت: هر دولتی که سرکار می‌آید نباید رویکرد اقتصادی کشور را تغییر دهد و دولت‌ها عامل اجرا هستند، نه فلسفه بافی برای حکومت و ساختار حکومت براساس سیاست‌های کلی تعیین می‌شود و مجلس و دولت باید این را سامان دهند.

وی با بیان اینکه باید از زمان و فرصت درست استفاده کنیم و بهره‌وری کار را ارتقاء دهیم، بیان کرد: فهم مشترکی بین قوه مقننه و اتاق بازرگانی ایران و بخش خصوصی وجود دارد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به استقبال مجلس از نظرات بخش خصوصی در راستای تصویب قانون برنامه ششم توسعه،تصریح کرد:ما درکشور افرادی را داریم که فقط فریاد می‌زنند،در حالی که باید پس از شناسایی مشکل، راه‌حلی برای آن ارائه شود.  

وی در مورد خصوص اصلاح در قوه مقننه در آیین نامه آمده است،با بیان اینکه در اصلاح آیین نامه به این موضوع اشاره شده است، بیان کرد: در زمان بررسی طرح‌ها و لوایح کمیته‌ای از نخبگان خارج از مجلس تشکیل می‌شود و آنها نظر کارشناسی ارائه می‌دهند تا در نهایت به صورت طرح و لایحه به صورت یک‌جا تهیه شود؛ البته شورای نگهبان به رای گیری به صورت یکجا ایراد گرفته که به دنبال رفع آن هستیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه از ظرفیت بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استفاده خواهیم کرد، ادامه داد: در مورد بودجه نیز تاکید می‌کنیم که ساز و کاری برای تولید مولد ایجاد شود که دولت نیز پذیرای نظرات اتاق بازرگانی خواهد بود.

لاریجانی با اشاره به اقتصادی مقاومتی، اظهار داشت: قانونی دراین بخش به تصویب رساندیم تا ستاد مشترک قوا زیرنظر معاون اول رئیس جمهور،نایب رئیس مجلس، معاون اول قوه قضاییه و کمیته‌های تخصصی ایجاد شود و آنجا محملی باشد برای آنکه اگر جایی به فشار سه قوه احتیاج داشت از ظرفیت آن استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی درپایان گفت: خش خصوصی می‌تواند با حضور در صحن علنی مجلس تحلیل خود را از اوضاع اقتصادی کشور مطرح کند و با توجه به بودجه 95 و قانون برنامه ششم پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های مجلس ارائه دهید تا در دستور کار قرار گیرد.

 

حال امروز اقتصاد ایران خوب نیست/نیروی انسانی درهمه جای دنیا سرمایه است

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت؛پیش از سخنان دکترعلی لاریجانی نمایندگان بخش خصوصی مشکلات خود را در خصوص مالیات ها، سازمان تأمین اجتماعی، رکود در ا قتصاد کشور و ... بیان کردند.

محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز پیش از سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات موجود در اقتصاد کشور گفت: حال امروز اقتصاد ایران خوب نیست و بیکاری در حال افزایش است.

وی افزود:بیکاری،اقتصاد متکی به درآمدهای نفتی،رکود تورمی،پروژه های نیمه تمام، مشکلات امروز اقتصاد ایران هستند به طوری که اقتصاد نفتی و اقتصاد دولت محور ما را به اینجا رسانده است.

جلال پور با اشاره به سرمایه اجتماعی کشور گفت:نیروی انسانی درهمه دنیا سرمایه است در حالی که می بینیم در ایران از این نیرو استفاده نمی شود و نیاز به اصلاح ساختار داریم.
برچسب ها: عکی لاریجانی ، مجلس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: